
Doktorgrad i bæredygtighed – PhD (online)
Online
VARIGHED
4 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Deltid
ANSØGNINGSFRIST
31 Jan 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
May 2025
STUDIEAFGIFTER
USD 79.500
STUDIEFORMAT
Fjernundervisning, På campus
Introduktion
Fremstå som en innovativ leder inden for bæredygtighed for at adressere socioøkologisk modstandskraft, klimaændringer, vandknaphed, fødevareusikkerhed, miljøpolitik, økonomisk retfærdighed og mere.
Hvorfor en ph.d. i bæredygtighed fra Sit?
Udviklet til fagfolk, der arbejder på at skabe en mere bæredygtig fremtid, vil Ph.d.-studerende i bæredygtighed undersøge de sociale, økologiske, tekniske og politiske dimensioner af bæredygtige transformationer, forholdet mellem videnskab og samfund i at fremme mere bæredygtige fremtider og nye og inkluderende tilgange til fællesskabet -baseret problemløsning og bæredygtig udvikling.
Dette online-program suppleres af to 10-dages internationale ophold på tværs af fire års deltidsstudie. I løbet af det første års ophold vil studerende fordybe sig i Lissabon, Portugal, et fyrtårn for fremskridt inden for vedvarende energiinnovation, havbevarelse og bæredygtighed. I løbet af det andet års ophold skifter studerende fra teori til praktisk udforskning gennem unikke casestudier i Tanzanias Zanzibar-øhav, som er på forkant med initiativer inden for blå økonomi.
Studerende vil udvikle færdigheder inden for forskning, organisatorisk ledelse, politikudvikling og kommunikation for at bidrage til afbødning af klimaændringer, gå ind for social lighed og innovere bæredygtig forretningspraksis for økonomisk velstand. Kandidater fra programmet vil være forberedt på at lede multi-stakeholder grupper, da de vil være effektive kommunikatører i politiske kredse, akademiske og organisatoriske sammenhænge og populærvidenskab.
SITs globale fakultet bringer erfaring med både undervisning og mentorskab og anvendt arbejde inden for mange facetter af bæredygtighed, lige fra integrativ bevaring, klimaændringer, fødevaresikkerhed, miljøstyring og bæredygtig forretning og teknologi. Med SITs globale netværk og lange historie med erfaringsbaseret læring vil eleverne få et unikt globalt perspektiv, de kan anvende på deres karriere.
Indlæggelser
Stipendier og finansiering
Læreplan
Coursework
Studerende gennemfører 64 kredittimers arbejde på tværs af fire års (12 semestre) studier i små personlige kohorter. Kurser fokuserer på teori, forskningsmetoder, anvendt praksis, faglig udvikling og forberedelse af afhandling. Igennem vil du lære af professorer og rådgivere fra hele kloden. Denne ph.d. trækker på SIT 's 60-årige historie med erfaringsbaseret uddannelse og globale partnerskaber for at give studerende en unik og kraftfuld læringsoplevelse.
Studerende kan anmode om at overføre op til 15 point af relevante tidligere kandidatkurser under optagelsen, og derved reducere det samlede kreditkrav fra 64 til 49.
Med godkendelse kan studerende forfølge en accelereret Pathway for at fuldføre graden i 10 semestre. Forsknings- og afhandlingsskrivningsfasen af programmet kan variere afhængigt af individuelle studerendes fremskridt, eksterne forpligtelser og typen eller omfanget af forskning.
Udvid venligst sektionerne nedenfor for at se detaljerede kursusbeskrivelser og adgangsoplysninger.
Year 1
Summer
- Valgfag (3 point; eller 3 godkendte overførselspoint)
- Perspektiver på bæredygtighed (3 point)
I dette kursus vil de studerende dykke ned i de grundlæggende teorier, der understøtter både forskning og praktiske anvendelser af bæredygtighedstilgange. Dette kursus giver den teoretiske baggrund for diskussion og analyse af bæredygtighedsspørgsmål, der spænder fra energi og naturressourcer til biodiversitet og globale klimaændringer. Kursets kernebegreber omfatter social-økologisk systemtænkning, sårbarhed, modstandskraft, regenerativ udvikling, politik og kommunikation i sammenhæng med bæredygtighed.
Centralt for kurset er sammenhængen mellem bæredygtighedsspørgsmål på tværs af forskellige skalaer og systemer. Studerende vil få indsigt i, hvordan samfund, regeringer, organisationer, sociale bevægelser, private virksomheder og enkeltpersoner i fællesskab kan adressere de truende trusler mod bæredygtighed. Udforskningen af bæredygtighedsemner spænder over en bred vifte af perspektiver og fremmer tilpasningsevnen til at løse den komplekse opgave at omforme det menneskelige samfund og dets forhold til natur og teknologi. Det overordnede mål er at vejlede individer mod mere bæredygtige mønstre i økologiske, sociale, politiske og økonomiske relationer, samtidig med at de forbereder dem til at være effektive formidlere af håb gennem hele deres kandidatuddannelse og derefter.
Fall
- Valgfag (3 point eller 3 godkendte overførselspoint)
- Social-økologisk-teknisk-politiske systemer og integration (3 point)
Dette kursus giver den teoretiske baggrund for brug og anvendelse af kompleks systemtænkning og beslutningstagning for bæredygtighed. Kursets indhold trækker på forskellige felter og sfærer, herunder samfundsvidenskab, økologiske systemer og teknologi, med fokus på, hvordan disse sfærer overlapper og interagerer, og hvordan vi yderligere kan bringe dem sammen. Kursets kernebegreber omfatter social-økologisk systemtænkning, forsyningskæde- og netværksanalyse og etik og social retfærdighed i sammenhæng med bæredygtighed. Studerende vil undersøge indbyrdes sammenhænge mellem naturlige, samfundsmæssige, økonomiske, teknologiske og politiske systemer på flere skalaer og lære at identificere problemer og konceptualisere løsninger ved hjælp af systemtænkning.
Spring
- Valgfag (3 point eller 3 godkendte overførselspoint)
- Integrativ biodiversitetsbevarelse (3 point)
I dette kursus vil de studerende undersøge tidligere og nuværende miljøbevarelsesteorier, paradigmer, tilgange og praksis, der udforsker og vejer 1) udfordringerne og succeserne med ressourcebevarelse på flere skalaer, 2) kulstofs rolle i nuværende og fremtidige forvaltning af økologiske systemer, 3) fremkomsten af miljøstyring og 4) økologisk genopretning og dens potentielle indvirkning på menneskelig opblomstring. Holistisk i sin tilgang fokuserer kurset på de relationer, nuancer og ofre, der er involveret i at balancere den menneskelige brug af naturressourcer og opretholdelse og regenerering af økologisk sundhed. Kurset vil også trække på teorier og begreber fra pluriverset, miljøpsykologi og forestillinger om den uadskillelige dualitet af menneske-natur mosaikken.
Year 2
Summer
- Casestudier i klimaændringer og bæredygtighed (3 point)
Samfund i udviklingslande er afhængige af økosystemvarer og -tjenester for deres levebrød. Påvirkninger af klimaændringer har skadet økosystemernes integritet og lagt vægt på beboernes levebrød, offentlige institutioner og virksomheder. Dette Praxis-kursus omhandler klimaforandringer og bæredygtig praksis i troperne og viser, at bæredygtighed er en nøglefaktor i udviklingsprocessen. Ideen om bæredygtighed opstod som reaktion på voksende bekymringer om den tilsyneladende fiasko af konventionelle, statsledede "udviklings"-initiativer og omfanget og tempoet af socio-miljømæssig forringelse, herunder i afrikanske omgivelser. Generelt er en praksis bæredygtig og modstandsdygtig, når den kan klare og komme sig over stress og chok og bevare eller forbedre sine muligheder og aktiver, uden at den yderligere underminerer naturressourcebasen og dens multisektorale forbindelser.
Dette 10-dages kursus finder sted i Zanzibar Archipelago, en semi-autonom region i Tanzania i Østafrika. Kurset behandler tre konkrete cases ved at opleve eksempler og omsætte teori og færdigheder i praksis, hvor Afrika møder Det Indiske Ocean. Under vores ophold i Zanzibar besøgte vi også nøglesteder og mødtes med interessenter om bæredygtighedspraksis og udfordringer, for eksempel knyttet til fødevareproduktion og turisme i en æra med klimaændringer. Erfaringer og applikationer i Zanzibar sammenlignes med globale sager. Dette kursus begrunder ph.d.-uddannelsens temaer og værktøjer med erfaringer og applikationer på jorden i det globale syd.
- Foreløbig anmeldelse (0 point)
Efter et år på uddannelsen skal den studerende bestå en præliminærprøve. Foreløbige eksamener demonstrerer beherskelse af indhold, der er dækket af kernekurser, og demonstrerede fremskridt hen imod afhandlingens forskningsforslag.
Fall
- Valgfag (3 point eller 3 godkendte overførselspoint)
- Analytiske værktøjer og metoder i bæredygtighedsstudier (3 point)
Bæredygtighedsvurdering balancerer miljømæssige, sociale og økonomiske påvirkninger, samtidig med at kontekstuelle og langsigtede risici respekteres. Dette forskningsmetodekursus giver en kritisk og systematisk gennemgang af kvalitative og kvantitative, men primært blandede metoder, tilgange til bæredygtighed. Tidligere forståelse af baseline kvalitative og kvantitative metoder forventes af studerende. Kurset introducerer og anvender også forskellige analytiske værktøjer, der er afgørende for vurderingen af bæredygtighedssager og -resultater. En bred forståelse af discipliner, skalaer (rum og tid), datatyper, metrikker, indikatorer og styrker og begrænsninger af specifikke paradigmer og tilgange informerer kurset og dets indhold. Bæredygtighedsevalueringer kan påvirke politik og beslutningstagning i både naturlige/fysiske og sociale sfærer. Øget levebrød miljøbevarelse og social udvikling kan være resultatet af forbedrede videnskabelige og tekniske applikationer, der vurderer synergierne og afvejningen af bæredygtighedsresultater.
Spring
- Valgfag (3 point eller 3 godkendte overførselspoint)
- Kvalitative forskningsmetoder (3 point)
I dette kursus vil de studerende blive introduceret til en række tilgange og metoder, der anvendes i kvalitativ undersøgelse. Blandt de omfattede tilgange er processporing, diskursanalyse, etnografisk forskning, casestudier, komparativ historisk analyse, arkivforskning, interviews, etnografi, indholdsanalyse, etnografisk forskning, politisk profilering og agentbaseret modellering. Studerende vil uddybe deres viden om disse tilgange og forbedre deres dataindsamlingsfærdigheder ved at udføre undersøgelser og analytiske rammer, designe casestudier og reflektere over hver metodes styrker og begrænsninger. Eleverne vil også lære at kode data induktivt og deduktivt, udvikle koder, se efter mønstre, der dukker op i data, udvikle overordnede temaer og fortolke resultater.
Year 3
Summer
- Omfattende eksamen (0 point)
Efter afslutning af alle kurser skal de studerende bestå en omfattende undersøgelse og begynde et prospekt (forslag) til deres afhandlingsforskning. Omfattende eksamener bekræfter de studerendes beherskelse af deres valgte studieretning og fungerer som grundlag for deres doktorafhandlings litteraturgennemgang. Efter at have bestået den omfattende eksamen og prospektforsvaret træder de studerende ind i kandidatur.
- Forskningskollokvium (3 point)
Forskningskollokviet giver en platform for ph.d.-studerende til at præsentere og diskutere mulige ph.d.-forskningsprojekter, udveksle ideer, modtage konstruktiv feedback og workshops om måder at forberede og forbedre deres afhandlingsforskningsforslag på. I løbet af 10 dage interagerer eleverne i et konferenceformat, hvor de præsenterer deres forskningsidéer, litteraturen og debatterne knyttet til disse ideer og de metoder, de overvejer at bruge i deres undersøgelsesproces. Studerende forventes også at kritisk evaluere deres kammeraters arbejde, give konstruktiv kritik for at hjælpe dem med at fremme deres forskningsdagsorden, operationalisere deres forskningsspørgsmål og identificere og udvikle planer for at overvinde udfordringer i dataindsamlings- og analysefaserne af deres forskning. . Inden det personlige kollokvium vil eleverne arbejde med deres rådgivere efter behov for at udvikle deres præsentationer.
Fall
- Doktorgrads- og faglig udviklingsseminar 1 (1 kredit)
Doktorgrads- og faglige udviklingsseminarerne 1-4 søger at opbygge et praksisfællesskab for ph.d.-studerende, mens de arbejder på at færdiggøre deres doktorafhandlinger. Studerende mødes hver anden uge med hinanden og deres uddannelsesformand for at dele deres afhandlingsfremskridt, problemløsning og dele udkast til deres arbejde for feedback. Seminaret vil også byde på lejlighedsvise gæstetalere, som vil dele deres doktorafhandlingsrejser og deres faglige overgange efter at have modtaget deres ph.d.
- Forslagsforsvar, IRB-godkendelse (3 point)
Forslagets forsvar er designet til at evaluere gennemførligheden, betydningen og originaliteten af hver studerendes foreslåede afhandlingsforskningsprojekt. Det fungerer som et kritisk kontrolpunkt for at sikre, at forskningsprojektet er velstruktureret, veludviklet og har stor sandsynlighed for succes. Forsvaret afholdes foran den studerendes tre afhandlingsudvalgsmedlemmer: deres primære vejleder og deres første og anden læser. Den består af en formel præsentation efterfulgt af en spørgsmål-og-svar session. Efter afhøringen drøfter udvalget og giver derefter feedback til eleven vedrørende forslagets styrker og svagheder. Resultatet af forsvaret vil være et af følgende: 1) Bestået: den studerende kan fortsætte med deres forskning, 2) Betinget bestået: Den studerende har tilladelse til at fortsætte, men de skal tage fat på specifikke problemstillinger eller gennemføre de ønskede revisioner af forslaget inden gør det, eller 3) Ikke bestået: Forslaget opfylder ikke de krævede standarder, og den studerende vil blive bedt om at revidere og genforsvare det på et senere tidspunkt. *Kræver vellykket gennemførelse af omfattende eksamener.
Spring
- Afhandling (5 point)
Mindst 20 point af ph.d.-uddannelsen består af forskning og afhandling. Efter endt afhandling skal den studerende bestå en mundtlig prøve til forsvar af afhandlingen. Den kulminerende oplevelse for ph.d.-uddannelsen er en udgivelse af afhandlingen. Den ikke-kursusmæssige del af programmet varer normalt to år.
- Doktorgrads- og faglig udviklingsseminar 2 (1 kredit)
Doktorgrads- og faglige udviklingsseminarerne 1-4 søger at opbygge et praksisfællesskab for ph.d.-studerende, mens de arbejder på at færdiggøre deres doktorafhandlinger. Studerende mødes hver anden uge med hinanden og deres uddannelsesformand for at dele deres afhandlingsfremskridt, problemløsning og dele udkast til deres arbejde for feedback. Seminaret vil også byde på lejlighedsvise gæstetalere, som vil dele deres doktorafhandlingsrejser og deres faglige overgange efter at have modtaget deres ph.d.
Year 4
Summer
- Afhandling (5 point)
Mindst 20 point af ph.d.-uddannelsen består af forskning og afhandling. Efter endt afhandling skal den studerende bestå en mundtlig prøve til forsvar af afhandlingen. Den kulminerende oplevelse for ph.d.-uddannelsen er en udgivelse af afhandlingen. Den ikke-kursusmæssige del af programmet varer normalt to år.
- Doktorgrads- og faglig udviklingsseminar 3 (1 kredit)
Doktorgrads- og faglige udviklingsseminarerne 1-4 søger at opbygge et praksisfællesskab for ph.d.-studerende, mens de arbejder på at færdiggøre deres doktorafhandlinger. Studerende mødes hver anden uge med hinanden og deres uddannelsesformand for at dele deres afhandlingsfremskridt, problemløsning og dele udkast til deres arbejde for feedback. Seminaret vil også byde på lejlighedsvise gæstetalere, som vil dele deres doktorafhandlingsrejser og deres faglige overgange efter at have modtaget deres ph.d.
Fall
- Afhandling (5 point)
Mindst 20 point af ph.d.-uddannelsen består af forskning og afhandling. Efter endt afhandling skal den studerende bestå en mundtlig prøve til forsvar af afhandlingen. Den kulminerende oplevelse for ph.d.-uddannelsen er en udgivelse af afhandlingen. Den ikke-kursusmæssige del af programmet varer normalt to år.
- Doktorgrads- og faglig udviklingsseminar 4 (1 kredit)
Doktorgrads- og faglige udviklingsseminarerne 1-4 søger at opbygge et praksisfællesskab for ph.d.-studerende, mens de arbejder på at færdiggøre deres doktorafhandlinger. Studerende mødes hver anden uge med hinanden og deres uddannelsesformand for at dele deres afhandlingsfremskridt, problemløsning og dele udkast til deres arbejde for feedback. Seminaret vil også byde på lejlighedsvise gæstetalere, som vil dele deres doktorafhandlingsrejser og deres faglige overgange efter at have modtaget deres ph.d.
Spring
- Afhandling (5 point)
Mindst 20 point af ph.d.-uddannelsen består af forskning og afhandling. Efter endt afhandling skal den studerende bestå en mundtlig prøve til forsvar af afhandlingen. Den kulminerende oplevelse for ph.d.-uddannelsen er en udgivelse af afhandlingen. Den ikke-kursusmæssige del af programmet varer normalt to år.
- Afhandlingsforsvar (1 kredit)
På dette kursus vil de studerende færdiggøre deres afhandling og forberede deres mundtlige forsvar. arbejder tæt sammen med deres primære og sekundære rådgivere og leverer og forsvarer deres arbejde. Studerende vil være i stand til at fremlægge deres afhandlinger på afstand.
Valgfag og overførselskreditter (15 point)
Studerende skal tage 15 point valgfrie kurser, før de går til omfattende eksamener. Valgfrie point kan opfyldes på to måder: Overførsel af tidligere graduate credits optjent ved SIT eller en anden akkrediteret institution eller fuldførelse af et rådgivergodkendt valgfag udbudt gennem et af SIT kursustilbud i master- eller ph.d.-uddannelserne.
Programresultat
Efter afslutningen af ph.d. i bæredygtighed vil studerende være i stand til at:
- Udfør banebrydende tværfaglig forskning, der går på tværs af systemtænkning, bæredygtighedsstudier og social handling.
- Design effektive og vellykkede projektløsninger, der fører til inkluderende, holdbare resultater for opblomstringen af menneskelige levebrød og økosystemer på forskellige rumlige skalaer.
- Bidrag til en spirende samling af forskning og handling, der omdefinerer mainstream miljøtanke styret af moderne, alternative bevaringsepistemologier.
- Lede organisationer og initiativer i skabelsen og implementeringen af bæredygtige og regenerative systemer, der tilfredsstiller menneskelige og økosystemers behov.
- Design and carry out original, ethical research informed by relevant literature and grounded in appropriate methodologies and approaches.
- Contribute to scholarship and practice of the field through publishable research findings.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Dette program er ideelt for fagfolk, der er entusiastiske over at producere evidensbaseret analyse for at undersøge de sociale og økologiske dimensioner af bæredygtige transformationer, forholdet mellem videnskab og samfund i at fremme mere bæredygtige fremtider og nye og inkluderende tilgange til samfundsbaseret problemløsning og bæredygtig udvikling. Karriereveje kan omfatte:
- Klima- og miljøanalytiker
- Ledende bæredygtighedsdesigner eller direktør
- Energipolitisk rådgiver
- Specialist i regenerative systemer
- Grøn teknologiinnovator
- Bæredygtighed pensum designer
- University faculty
- Lederskabs- og forskningsroller i akademisk, regering, NGO og erhvervsliv