MA i humanitær indsats og fredsopbygning
Oxford Brookes University
Nøgleinformation
Campus placering
Headington, Det Forenede Kongerige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighed
30 Måneder
Hastighed
Deltid
Studieafgifter
GBP 4.800 / per year
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Vores humanitære indsats og fredsopbyggende MA er rettet mod praktikere, der allerede arbejder inden for disse områder, men også dem, der arbejder inden for relaterede områder.
Vi designede og leverer dette kursus sammen med FN's Institut for Uddannelse og Forskning (UNITAR). Dette giver dig adgang til ressourcer og støtte fra både institutioner online og i marken gennem FN-missioner. Vi bruger også viden og ekspertise fra Center for Udvikling og Emergency Practice (CENDEP).
Et fleksibelt og brugervenligt online læringsmiljø giver dig mulighed for at lære af din arbejdsplads. I løbet af kurset vil du:
- undersøge banebrydende problemstillinger på området
- foreslå innovative værktøjer
- reflektere over nuværende praksis i marken
- udvide dine opfattelser
- udvikle og forfine de hårde og bløde færdigheder, der er nødvendige for at arbejde effektivt.
Du vil få støtte fra et team af akademiske eksperter og toprangerede praktikere. Og felteksperter til specifikke emner.
Dette kursus er også relevant for praktikere, der arbejder inden for andre områder, der er interesseret i at udforske muligheder i konflikttransformation.
Galleri
Indlæggelser
Stipendier og finansiering
Læreplan
Læring og vurdering
Dette kursus er designet til at blive studeret af studerende, der arbejder i feltet.
100% online levering
Programmet er 100% online udført via webinarer, tutorials, diskussioner og gruppearbejde. Arbejdsbyrden pr. modul er estimeret til at være 200 timer pr. modul fordelt på fire typer aktiviteter.
Omkring 25 % af din tid vil blive brugt på personaleledede aktiviteter såsom webinarer, tutorials og diskussioner, 25 % af din tid vil blive brugt på selvledede aktiviteter såsom oplæsning eller uafhængige øvelser, yderligere 25 % vil blive brugt til at forberede dine opgaver og endelig den resterende fjerdedel af din arbejdsbyrde vil være direkte afledt af eller baseret på faglig fortid af nuværende praksis.
Deltid
Dette deltidsprogram studeres normalt over 30 måneder. At være deltid giver dig mulighed for at forblive i feltet, mens du afslutter dine studier. Du kan dog forlænge dit studie, hvis det er nødvendigt og tage op til 5 år at gennemføre det. Eller gør det færdigt på 24 måneder, hvis du kan tage fri fra arbejdet for at gennemføre kurset.
Studiemoduler
Obligatoriske moduler
- Fra konfliktfølsomhed til konflikttransformation (20 point)
Dette modul udstyrer dig med en god forståelse af kompleksiteten af konflikter, herunder konceptuelle rammer og teoretiske debatter relateret til humanitær indsats og fredsopbygning i komplekse miljøer. Det giver dig de analytiske værktøjer til at forstå konfliktens sammenhænge og til at vurdere de udfordringer, du står over for som praktikere. - Kulturfølsomhed i konflikt- og postkonfliktindstillinger (20 kreditter)
Der er enighed om, at nødsituationer, rehabiliterings- og fredsopbygningsprogrammer skal indlejres i lokale kulturer. Hvordan kan vi være virkelig 'kulturfølsomme'? Hvis dette princip er klart, forbliver de praktiske forhold forvirrende og vanskelige at implementere. Kulturfølsomhed kræver viden, færdigheder og kompetencer, men også en holdning til andre. Dette modul giver dig mulighed for at forstå og håndtere kernespørgsmål relateret til kultur, kommunikation, tillidsskabelse og kulturfølsomhed. Du udforsker også spørgsmål relateret til kulturelle dimensioner som køn, fordrivelse og identitet. - Ledelse, team og selvledelse i konfliktindstillinger (20 point)
Du vil kritisk undersøge nogle af de personlige færdigheder (eller 'bløde færdigheder'), der kræves af fagfolk, der arbejder med humanitær indsats og fredsopbygning. Modulet fokuserer især på lederevner, teamledelse og selvledelsesevner. Sessionen om selvledelse er mere specifikt centreret om stress og stresshåndtering og introducerer dig til en række teknikker, der kan anvendes til selvforsørgelse, men også til at støtte jævnaldrende og medlemmer af lokalsamfund i konfliktramte lande. - Beskyttelse af civile i konflikt- og postkonfliktindstillinger (20 kreditter)
Dette modul gennemgår de kritiske spørgsmål relateret til beskyttelse af civile i konflikt og post-konflikt sammenhænge ved at udforske forskellige konceptuelle og operationelle rammer. I sin anden del fokuserer modulet på planlægning og gennemførelse af beskyttelsesaktiviteter og giver dig mulighed for at anvende forskellige værktøjer til konkrete situationer. Modulet afsluttes med en diskussion om samfundsbaserede beskyttelsesstrategier, herunder ubevæbnet civilbeskyttelse. - Post-konflikt stabilisering og genopretning (20 kreditter)
Dette modul gennemgår de kritiske spørgsmål relateret til beskyttelse af civile i konflikt og post-konflikt sammenhænge ved at udforske forskellige konceptuelle og operationelle rammer. I sin anden del fokuserer modulet på planlægning og gennemførelse af beskyttelsesaktiviteter og giver dig mulighed for at anvende forskellige værktøjer til konkrete situationer. Modulet afsluttes med en diskussion om samfundsbaserede beskyttelsesstrategier, herunder ubevæbnet civilbeskyttelse. - Humanitære og fredsopbyggende programmer i bykonflikter (20 point)
Fokus på byrum bliver stadig vigtigere for effektiviteten af humanitære aktioner, men giver nye udfordringer, da humanitære og udviklingstraditioner normalt er fokuseret på 'åbne rum' og landlige miljøer. I bykonflikter er alle linjer slørede, og programmeringen skal tage højde for det. Konflikter har især indflydelse på den måde, mennesker producerer, forstår og bebor rum og steder. Genopbygning af nogle sociale forbindelser og etablering af lokalsamfund vil blive et af nøgleelementerne i konflikttransformation og humanitære programmer. Gennem aktionsforskningsmetoder kan spørgsmål relateret til urbane omgivelser og særlige forhold ved humanitære projekter undersøges. - Konflikt- og postkonfliktforskning: Metoder og etik (10 point)
Afsluttende projekt
Obligatoriske moduler
- Praksisbaseret studie/afhandling (50 point)
Afhandlingen er et stort stykke arbejde, der sætter dig i stand til at gå i dybden med en problemstilling eller et tema. Afhandlingen er et selvkørende arbejde, hvor vejlederen spiller rollen som rådgiver, støttespiller og spørger.
Valgfrie moduler
- Selvstændigt studie (20 point)
Læring og undervisning
Dette program er baseret på selvstyret læring og stærke interaktive undervisningsværktøjer, lige så meget på peer-to-peer som på vejlederes mentorordning.
Du lærer fra arbejdspladsen ved at bruge praktiske cases enten gennem aktionsforskning eller gennem casestudier; især i 'learning by doing', 'selvrefleksion' og 'handlingstest af teorier'.
Kurset kombinerer praksisbaseret viden fra feltpraktikere med forskningsresultater fra praksisorienterede forskere. Vi bruger undersøgelser og teorier fra:
- samfundsvidenskab
- freds- og konfliktstudier
- humaniora
- statskundskab
- lov
- byplanlægning
- arkitektur.
UNITAR og Brookes har betydelig erfaring med at levere humanitær uddannelse til humanitære aktører i feltoperationer. Indsigt fra tidligere uddannelsesprogrammer i lignende omgivelser viser, at elever ofte er under konstant stress, arbejder under barske forhold og med begrænset adgang til internettet.
Som et resultat anvendes en række forskellige læringsværktøjer inden for hvert modul.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Dette kursus er ideelt til en karriere inden for humanitær indsats, konflikttransformation eller beslægtede områder som f.eks:
- embedsmænd eller diplomater med ansvar for humanitære anliggender
- akademikere, der underviser i humanitær praksis
- journalister, der ønsker en bedre forståelse af humanitære spørgsmål
- militært personel, der er klar til at blive indsat i et operationsområde, hvor der foregår humanitære aktioner.