Master i medie- og kommunikationsstudier: Kultur, kollaborative medier og kreative industrier
Malmö University
Nøgleinformation
Campus placering
Malmö, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighed
1 - 2 År
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 130.000 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* Fuld studieafgift: 130000 SEK // to år 330000 SEK
Introduktion
Medieområdet er i konstant forandring. I det seneste årti har forandringerne været hurtige, og et nyt medielandskab er opstået - for altid omformet ikke kun forbrugere, men også skabere og distributører af medier. Nutidens digitale medier er præget af deltagelse og samarbejde; medierne er helt og holdent kollaborative, både hvad angår produktion og forbrug, og det er det, der menes med udtrykket "kollaborative medier".
Den toårige kandidatuddannelse i medie- og kommunikationsstudier giver dig avanceret viden om digitale medier gennem praktiske tilgange inden for området. Du kommer til at arbejde kreativt og undersøgende med forskellige typer af medier, mens du lærer at evaluere dem fra et kritisk perspektiv.
Den unikke pædagogiske tilgang
Programmet, som er webbaseret og fuldtids, gør uddannelse tilgængelig for studerende globalt og tilbyder en unik blanding af fjern- og campusbaseret læring. Seminarerne er obligatoriske, og du kan enten deltage i Malmø eller online. Denne tilgang gør det muligt for internationale studerende at tilmelde sig uddannelsen uden at skulle flytte, hvilket fører til en mangfoldig og interkulturel studentergruppe, der øger de studerendes muligheder for at danne transnationale netværk og drage fordel af internationale forelæsere.
Programmet er hostet på en online platform, hvor kommunikationen mellem studerende og undervisere foregår, og hvor de studerendes projekter uploades. Da programmets hovedtema er kollaborative medier, giver denne pædagogiske tilgang plads til eksperimenter, og de studerende opfordres til at bruge kollaborative medier under læringsprocessen.
Indlæggelser
Læreplan
Hvad du vil lære
I løbet af programmet vil du udvikle tre primære færdighedssæt: Evnen til at analysere og strategisk nærme dig medier og deres indvirkning på samfundet; evnen til at arbejde med medier og kommunikation både metodisk og systematisk; og den viden, der kræves for at producere medietekster, både individuelt og i fællesskab. Sammenlignet med grader på bachelorniveau har dette avancerede program et klart fokus på udvikling af strategisk ekspertise, en færdighed, der er afgørende for dem, der har til hensigt at forfølge en professionel karriere inden for medier og kommunikation. I løbet af uddannelsen får du desuden et indgående kendskab til de kreative erhverv.
Programmet udvikles sammen med og gennemføres i samarbejde med Media Evolution, en medieklynge med over 350 medlemsvirksomheder baseret i Malmø. Dette letter en krydsning mellem den akademiske og professionelle verden og giver studerende mulighed for at udvikle færdigheder på begge områder gennem deres studier. Igennem programmet får du chancen for at møde flere internationale gæsteforelæsere fra universiteter over hele verden, hvilket yderligere bidrager til programmets globale relevans.
Det første og andet år
Dette program starter med nye studerende hvert efterårssemester. Det første år fokuserer på at undersøge centrale temaer i kommunikationsstudier. Kurserne vil også give dig en dybere forståelse af nutidens kreative industrier og mulighederne for kollaborative medier. Året afsluttes med skrivning af en (et-årig, 15 point) kandidatafhandling. I løbet af uddannelsens andet år er der mulighed for at lave et praktikbaseret forløb. Du vil også uddybe din viden om aktivistiske, strategiske og entreprenante tilgange til medier, og du vil tilegne dig færdigheder i prototyping og visualisering. Uddannelsen afsluttes med skrivning af en anden kandidatafhandling (15 point).
Organisation
Uddannelsen har til formål at fremme elevernes videnskabelige viden og færdigheder i medie- og kommunikationsvidenskab markant. Programmet er etableret under den større forskningsprofil Nye Medier, Offentlige Sfærer og Udtryksformer.
Designet til at give de studerende de nødvendige færdigheder til at arbejde i medier og kommunikation, forbereder programmet deltagerne til arbejde i virksomheder, offentlige myndigheder eller organisationer, der specifikt har medier og kommunikation som deres hovedaktivitetsområde og/eller er afhængige af medier og kommunikation at nå deres mål. Programmet giver også de studerende mulighed for at forfølge yderligere studier inden for området.
Uddannelsen er på 120 point. Det er en hybrid og undervises på engelsk. Den studerende skal efter endt uddannelse have opnået mindst 60 point i Medie- og Kommunikationsvidenskab.
Indhold
Efterår 2024 - Semester 1
- Medie- og kommunikationsvidenskab: nøgletemaer i medie- og kommunikationsvidenskab (KK640B), 15 point, obligatorisk
- Medie- og kommunikationsstudier: Forskningsmetoder og metodologi (KK650A), 15 point, obligatorisk
Forår 2025 - Semester 2
- Medie- og kommunikationsstudier: Understanding the Creative Industries (KK641C), 15 point, obligatorisk
- Medie- og kommunikationsstudier: Collaborative Media (KK642C), 15 point, obligatorisk
Efterår 2025 - Semester 3
- Medie- og kommunikationsvidenskab: Data og samfund (KK654A), 15 point, obligatorisk
- Praktik - Refleksion over egen praksis (KK651A), 15 point, valgfag
- Medie- og kommunikationsstudier: Digitale teknologier, aktivisme og sociale bevægelser (KK652A), 15 point, valgfag
Forår 2026 - Semester 4
- Medie- og kommunikationsvidenskab: Master (to-årig) speciale (KK653A), 30 point, obligatorisk
Karrieremuligheder
Hvad kan jeg gøre med min grad?
Efter eksamen har du de nødvendige kvalifikationer til at arbejde i medier og kommunikation. Den færdighed og viden, du udvikler under dine studier, er værdifulde for de hurtigt voksende kreative industrier. Virksomheder, regeringer og organisationer er andre mulige arbejdsgivere, da de bliver mere og mere afhængige af kommunikation og medier i deres forretning. Dette program er for dem af jer, der ønsker at tage en aktiv rolle i udviklingen af mediefeltet. Det giver også et fundament for yderligere postgraduate studier.