
Kandidat in
Master i kommunikation for udvikling Malmö University

Introduktion
Kommunikation for udvikling er et tværfagligt studie- og praksisfelt, der kombinerer studier om kultur, kommunikation og udvikling og integrerer dem med praktisk feltarbejde. Det udforsker brugen af kommunikation - både som et værktøj og som en måde at artikulere processer med social forandring - inden for globaliseringens kontekster.
I dette program, hvor studieformen bestræber sig på at bidrage til kursets indhold, ligger progression både i den gruppedynamiske proces såvel som i selve kursusarbejdet. Fagets tværfaglige karakter betyder, at det samme indhold skal give dybdegående viden for studerende med forskellige baggrunde. Et vigtigt punkt i denne pædagogiske tilgang er at samle forskellige oplevelser. Gruppediversiteten skal give studerende mulighed for at uddybe deres viden om deres egen hovedveje samt få et tilstrækkeligt overblik baseret på akademiske baggrunde og praktiske erfaringer fra andre studerende. Dette giver dem mulighed for at kunne arbejde både tværfagligt og tværkulturelt i deres fremtidige erhverv.
Organisation
Kommunikation for udvikling er et halvtidsstudium. Studieformen er en kombination af live seminarer og kommunikation på nettet. Seminarerne (2-3 dage) er obligatoriske og består af forelæsninger, diskussioner og workshops. For oversøiske studerende, der ikke fysisk kan deltage, er det muligt at følge seminarerne online. Mellem seminarerne udfører de studerende opgaver hver for sig og i grupper.
I dette program, hvor studieformen bestræber sig på at bidrage til kursets indhold, ligger progression både i den gruppedynamiske proces såvel som i selve kursusarbejdet. Fagets tværfaglige karakter betyder, at det samme indhold skal give dybdegående viden for studerende med forskellige baggrunde. Et vigtigt punkt i denne pædagogiske tilgang er at samle forskellige oplevelser. Gruppediversiteten skal give studerende mulighed for at uddybe deres viden om deres egen hovedveje samt få et tilstrækkeligt overblik baseret på akademiske baggrunde og praktiske erfaringer fra andre studerende. Dette giver dem mulighed for at kunne arbejde både tværfagligt og tværkulturelt i deres fremtidige erhverv.
Der er en klar udvikling i løbet af programmet, inden for det specifikke emne ”Kommunikation for udvikling.” I det første år får de studerende et omfattende overblik over globalisering og en systematisk opgørelse over hele feltet. I det andet år følger studerende specialiserede kurser, der slutter med et uafhængigt projekt, der koncentrerer sig om et af feltets underområder.
Læringsresultater
Viden og forståelse
Efter afsluttet program skal den studerende demonstrere:
- en forståelse af de sociale og kulturelle konsekvenser af globaliseringsprocesser gennem en dybtgående undersøgelse af specifikke casestudier af kommunikation til udvikling / social forandring i deres lokale, regionale og globale sammenhæng
- dybdegående kendskab til forskellige metoder - fra analyse af tekster til etnografi og handlingsundersøgelse - engagerer sig i analyser af kommunikation, læringsprocesser / pædagogik og kulturelle forhold. Disse metoder inkluderer for eksempel postkoloniale perspektiver på teori og identitetsdannelse,
- kendskab til vigtige teoretråder i kommunikation og kulturelle studier (såsom deltagende kommunikation, semiotik og diskursanalyse) og deres integration med og praktisk anvendelse i kommunikation til udviklingsprocesser,
- forståelse af internationalt udviklingssamarbejde og dets nøgleaktører inden for multi-, bi- og ensidige handlingsområder, samt evnen til at analysere aktuelle udviklingstendenser, deres formidling (indlejret i en række strategiske diskurser og kommunikation) og praktisk anvendelse , og
- forståelse af flere af de følgende generiske temaer.
- Regeringsførelse, medborgerskab og den offentlige sfære
- Medier og konflikt / fredskommunikation
- Identitetspolitik og sociale bevægelser
- Sundhed, miljø og bæredygtig udvikling
- Kunst, kulturarv og social forandring
Færdigheder og evne
Efter afsluttet program skal den studerende demonstrere:
- evne til at integrere viden og til at analysere, evaluere og håndtere komplekse fænomener og situationer inden for området Kommunikation for udvikling, selv med begrænset adgang til information,
- evne til uafhængigt at analysere medier og kulturelle genstande og formulere betydningen af medier og kultur - herunder ny informations- og kommunikationsteknologi - for global udvikling og social forandring,
- dygtighed til at evaluere kommunikative programmer fra et globalt og lokalt udviklingsperspektiv og være i stand til at konvertere denne analyse til praksis under vanskelige forhold og med få ressourcer,
- evne til uafhængigt at identificere og formulere forskningsspørgsmål og planlægge og ved hjælp af passende metoder udføre kvalificerede opgaver inden for givne tidsrammer,
- evne til både videnskabeligt at analysere og praktisk implementere data og erfaring, som den studerende selv har indsamlet,
- evne til at bruge avanceret kritisk kildeanalyse, når data indsamles, især på internettet,
- evne til, både i mundtlig og skriftlig form, klart at præsentere og diskutere hans / hendes konklusioner samt den viden og argumentation, der danner grundlaget for disse i dialog med forskellige grupper, og
- sådanne færdigheder, der kræves for at deltage i forsknings- eller udviklingsarbejde, eller til at arbejde i andre kvalificerede erhverv inden for kommunikation for udvikling.
Kritiske færdigheder og tilgang
Efter afsluttet program skal den studerende demonstrere:
- evne til at træffe afgørelser inden for kommunikation for udvikling under hensyntagen til relevante videnskabelige, samfundsmæssige og etiske aspekter og til at vise en bevidsthed om etiske aspekter i relation til forsknings- og udviklingsarbejde
- indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og menneskers ansvar for dens anvendelse,
- evne til kritisk at reflektere over de forskellige dele af kommunikationsprocessen og hans / hendes egen rolle som kommunikator eller formidler,
- kapacitet til grænseoverskridende samarbejde og interkulturel dialog og følgelig kritisk selvreflektion af hans / hendes egen baggrund og magtposition, herunder reflektion over etiske spørgsmål i relation til sit arbejde, og
- evne til at identificere sit eget behov for yderligere viden og til at tage ansvar for sin egen læring.
perspektiver
Køn, etnicitet / migration mætter hele programmet, men adskiller sig særligt fra kurserne Medier, Globalisering og Udvikling og Kommunikation, Medie- og kulturanalyse. Med hensyn til miljøperspektivet lægger Kommunikation for Udvikling vægt på lokale initiativer og deltagelse på græsrodsniveau for at opnå bæredygtig udvikling.
Adgangskrav
- Graden af bachelor eller tilsvarende.
- Tilsvarende engelsk kursus B i svensk gymnasium.
Indlæggelser
Læreplan
Organisation
Kommunikation for udvikling er et halvtidsstudium. Studieformen er en kombination af live seminarer og kommunikation på nettet. Seminarerne (2-3 dage) er obligatoriske og består af forelæsninger, diskussioner og workshops. For oversøiske studerende, der ikke fysisk kan deltage, er det muligt at følge seminarerne online. Mellem seminarerne udfører de studerende opgaver hver for sig og i grupper.
I dette program, hvor studieformen bestræber sig på at bidrage til kursets indhold, ligger progression både i den gruppedynamiske proces såvel som i selve kursusarbejdet. Fagets tværfaglige karakter betyder, at det samme indhold skal give dybdegående viden for studerende med forskellige baggrunde. Et vigtigt punkt i denne pædagogiske tilgang er at samle forskellige oplevelser. Gruppediversiteten skal give studerende mulighed for at uddybe deres viden om deres egen hovedveje samt få et tilstrækkeligt overblik baseret på akademiske baggrunde og praktiske erfaringer fra andre studerende. Dette giver dem mulighed for at kunne arbejde både tværfagligt og tværkulturelt i deres fremtidige erhverv.
Der er en klar udvikling i løbet af programmet inden for det specifikke emne "Kommunikation for udvikling." På det første år får de studerende et samlet overblik over globaliseringen og en systematisk opgørelse over hele feltet. På andet år følger de studerende specialiserede kurser, som afsluttes med et selvstændigt projekt, der koncentrerer sig om et af feltets delområder.
Programresultat
Læringsresultater
Viden og forståelse
Efter afsluttet program skal den studerende demonstrere:
- en forståelse af de sociale og kulturelle konsekvenser af globaliseringsprocesser gennem en dybtgående undersøgelse af specifikke casestudier af kommunikation til udvikling / social forandring i deres lokale, regionale og globale sammenhæng
- dybdegående kendskab til forskellige metoder - fra analyse af tekster til etnografi og handlingsundersøgelse - engagerer sig i analyser af kommunikation, læringsprocesser / pædagogik og kulturelle forhold. Disse metoder inkluderer for eksempel postkoloniale perspektiver på teori og identitetsdannelse,
- kendskab til vigtige teoretråder i kommunikation og kulturelle studier (såsom deltagende kommunikation, semiotik og diskursanalyse) og deres integration med og praktisk anvendelse i kommunikation til udviklingsprocesser,
- forståelse af internationalt udviklingssamarbejde og dets nøgleaktører inden for multi-, bi- og ensidige handlingsområder, samt evnen til at analysere aktuelle udviklingstendenser, deres formidling (indlejret i en række strategiske diskurser og kommunikation) og praktisk anvendelse , og
- forståelse af flere af de følgende generiske temaer.
- Regeringsførelse, medborgerskab og den offentlige sfære
- Medier og konflikt / fredskommunikation
- Identitetspolitik og sociale bevægelser
- Sundhed, miljø og bæredygtig udvikling
- Kunst, kulturarv og social forandring
Færdigheder og evner
Efter afsluttet program skal den studerende demonstrere:
- evne til at integrere viden og til at analysere, evaluere og håndtere komplekse fænomener og situationer inden for området Kommunikation for udvikling, selv med begrænset adgang til information,
- evne til selvstændigt at analysere medier og kulturelle artefakter og artikulere mediernes og kulturens betydning – herunder ny informations- og kommunikationsteknologi – for global udvikling og sociale forandringer,
- dygtighed til at evaluere kommunikative programmer fra et globalt og lokalt udviklingsperspektiv og være i stand til at konvertere denne analyse til praksis under vanskelige forhold og med få ressourcer,
- evne til uafhængigt at identificere og formulere forskningsspørgsmål og planlægge og ved hjælp af passende metoder udføre kvalificerede opgaver inden for givne tidsrammer,
- evne til både videnskabeligt at analysere og praktisk implementere data og erfaring, som den studerende selv har indsamlet,
- evne til at bruge avanceret kritisk kildeanalyse, når data indsamles, især på internettet,
- evne til, både i mundtlig og skriftlig form, klart at præsentere og diskutere hans / hendes konklusioner samt den viden og argumentation, der danner grundlaget for disse i dialog med forskellige grupper, og
- sådanne færdigheder, der kræves for at deltage i forsknings- eller udviklingsarbejde, eller til at arbejde i andre kvalificerede erhverv inden for kommunikation for udvikling.
Kritiske færdigheder og tilgang
Efter afsluttet program skal den studerende demonstrere:
- evne til at træffe afgørelser inden for kommunikation for udvikling under hensyntagen til relevante videnskabelige, samfundsmæssige og etiske aspekter og til at vise en bevidsthed om etiske aspekter i relation til forsknings- og udviklingsarbejde
- indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og menneskers ansvar for dens anvendelse,
- evne til kritisk at reflektere over de forskellige dele af kommunikationsprocessen og hans / hendes egen rolle som kommunikator eller formidler,
- kapacitet til grænseoverskridende samarbejde og interkulturel dialog og følgelig kritisk selvreflektion af hans / hendes egen baggrund og magtposition, herunder reflektion over etiske spørgsmål i relation til sit arbejde, og
- evne til at identificere sit eget behov for yderligere viden og til at tage ansvar for sin egen læring.
perspektiver
Køn, etnicitet / migration mætter hele programmet, men adskiller sig særligt fra kurserne Medier, Globalisering og Udvikling og Kommunikation, Medie- og kulturanalyse. Med hensyn til miljøperspektivet lægger Kommunikation for Udvikling vægt på lokale initiativer og deltagelse på græsrodsniveau for at opnå bæredygtig udvikling.