Master i kommunikation for udvikling
Malmö University
Nøgleinformation
Campus placering
Malmö, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighed
2 år
Hastighed
Deltid
Studieafgifter
SEK 135.000 / per course *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* fuldt undervisningsgebyr
Introduktion
Kommunikation for udvikling er et tværfagligt studie- og praksisfelt, der kombinerer studier om kultur, kommunikation og udvikling og integrerer dem med praktisk feltarbejde. Det udforsker brugen af kommunikation - både som et værktøj og som en måde at artikulere processer med social forandring - inden for globaliseringens kontekster.
I dette program, hvor studieformen bestræber sig på at bidrage til kursets indhold, ligger progression både i den gruppedynamiske proces såvel som i selve kursusarbejdet. Fagets tværfaglige karakter betyder, at det samme indhold skal give dybdegående viden for studerende med forskellige baggrunde. Et vigtigt punkt i denne pædagogiske tilgang er at samle forskellige oplevelser. Gruppediversiteten skal give studerende mulighed for at uddybe deres viden om deres egen hovedveje samt få et tilstrækkeligt overblik baseret på akademiske baggrunde og praktiske erfaringer fra andre studerende. Dette giver dem mulighed for at kunne arbejde både tværfagligt og tværkulturelt i deres fremtidige erhverv.
Organisation
Kommunikation for udvikling er et halvtidsstudium. Studieformen er en kombination af live seminarer og kommunikation på nettet. Seminarerne (2-3 dage) er obligatoriske og består af forelæsninger, diskussioner og workshops. For oversøiske studerende, der ikke fysisk kan deltage, er det muligt at følge seminarerne online. Mellem seminarerne udfører de studerende opgaver hver for sig og i grupper.
I dette program, hvor studieformen bestræber sig på at bidrage til kursets indhold, ligger progression både i den gruppedynamiske proces såvel som i selve kursusarbejdet. Fagets tværfaglige karakter betyder, at det samme indhold skal give dybdegående viden for studerende med forskellige baggrunde. Et vigtigt punkt i denne pædagogiske tilgang er at samle forskellige oplevelser. Gruppediversiteten skal give studerende mulighed for at uddybe deres viden om deres egen hovedveje samt få et tilstrækkeligt overblik baseret på akademiske baggrunde og praktiske erfaringer fra andre studerende. Dette giver dem mulighed for at kunne arbejde både tværfagligt og tværkulturelt i deres fremtidige erhverv.
Der er en klar udvikling i løbet af programmet, inden for det specifikke emne ”Kommunikation for udvikling.” I det første år får de studerende et omfattende overblik over globalisering og en systematisk opgørelse over hele feltet. I det andet år følger studerende specialiserede kurser, der slutter med et uafhængigt projekt, der koncentrerer sig om et af feltets underområder.
Læringsresultater
Viden og forståelse
Efter afsluttet program skal den studerende demonstrere:
- en forståelse af de sociale og kulturelle konsekvenser af globaliseringsprocesser gennem en dybtgående undersøgelse af specifikke casestudier af kommunikation til udvikling / social forandring i deres lokale, regionale og globale sammenhæng
- dybdegående kendskab til forskellige metoder - fra analyse af tekster til etnografi og handlingsundersøgelse - engagerer sig i analyser af kommunikation, læringsprocesser / pædagogik og kulturelle forhold. Disse metoder inkluderer for eksempel postkoloniale perspektiver på teori og identitetsdannelse,
- kendskab til vigtige teoretråder i kommunikation og kulturelle studier (såsom deltagende kommunikation, semiotik og diskursanalyse) og deres integration med og praktisk anvendelse i kommunikation til udviklingsprocesser,
- forståelse af internationalt udviklingssamarbejde og dets nøgleaktører inden for multi-, bi- og ensidige handlingsområder, samt evnen til at analysere aktuelle udviklingstendenser, deres formidling (indlejret i en række strategiske diskurser og kommunikation) og praktisk anvendelse , og
- forståelse af flere af de følgende generiske temaer.
- Regeringsførelse, medborgerskab og den offentlige sfære
- Medier og konflikt / fredskommunikation
- Identitetspolitik og sociale bevægelser
- Sundhed, miljø og bæredygtig udvikling
- Kunst, kulturarv og social forandring
Færdigheder og evne
Efter afsluttet program skal den studerende demonstrere:
- evne til at integrere viden og til at analysere, evaluere og håndtere komplekse fænomener og situationer inden for området Kommunikation for udvikling, selv med begrænset adgang til information,
- evne til uafhængigt at analysere medier og kulturelle genstande og formulere betydningen af medier og kultur - herunder ny informations- og kommunikationsteknologi - for global udvikling og social forandring,
- dygtighed til at evaluere kommunikative programmer fra et globalt og lokalt udviklingsperspektiv og være i stand til at konvertere denne analyse til praksis under vanskelige forhold og med få ressourcer,
- evne til uafhængigt at identificere og formulere forskningsspørgsmål og planlægge og ved hjælp af passende metoder udføre kvalificerede opgaver inden for givne tidsrammer,
- evne til både videnskabeligt at analysere og praktisk implementere data og erfaring, som den studerende selv har indsamlet,
- evne til at bruge avanceret kritisk kildeanalyse, når data indsamles, især på internettet,
- evne til, både i mundtlig og skriftlig form, klart at præsentere og diskutere hans / hendes konklusioner samt den viden og argumentation, der danner grundlaget for disse i dialog med forskellige grupper, og
- sådanne færdigheder, der kræves for at deltage i forsknings- eller udviklingsarbejde, eller til at arbejde i andre kvalificerede erhverv inden for kommunikation for udvikling.
Kritiske færdigheder og tilgang
Efter afsluttet program skal den studerende demonstrere:
- evne til at træffe afgørelser inden for kommunikation for udvikling under hensyntagen til relevante videnskabelige, samfundsmæssige og etiske aspekter og til at vise en bevidsthed om etiske aspekter i relation til forsknings- og udviklingsarbejde
- indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og menneskers ansvar for dens anvendelse,
- evne til kritisk at reflektere over de forskellige dele af kommunikationsprocessen og hans / hendes egen rolle som kommunikator eller formidler,
- kapacitet til grænseoverskridende samarbejde og interkulturel dialog og følgelig kritisk selvreflektion af hans / hendes egen baggrund og magtposition, herunder reflektion over etiske spørgsmål i relation til sit arbejde, og
- evne til at identificere sit eget behov for yderligere viden og til at tage ansvar for sin egen læring.
perspektiver
Køn, etnicitet / migration mætter hele programmet, men adskiller sig særligt fra kurserne Medier, Globalisering og Udvikling og Kommunikation, Medie- og kulturanalyse. Med hensyn til miljøperspektivet lægger Kommunikation for Udvikling vægt på lokale initiativer og deltagelse på græsrodsniveau for at opnå bæredygtig udvikling.
Adgangskrav
- Graden af bachelor eller tilsvarende.
- Tilsvarende engelsk kursus B i svensk gymnasium.
Indlæggelser
Læreplan
Hvad du vil lære
Kernekurserne på det første år triangulerer begreber om international udvikling ved at engagere sig med nøgleord som globalisering, kultur, deltagelse eller mediatisering.
Virtuelt gruppearbejde, korte gennemgangsopgaver samt længere essays og præsentationer hjælper eleverne med at komme videre gennem kurset, få forbindelse til deres kammerater og udforske forskellige aktivitetsbaserede læringsformater.
Individuel feedback fra ComDev-teamet samt længere undervisningsseminarer og workshops afrunder klasseværelsesoplevelsen for studerende.
Det andet år omfatter et praktisk, blogbaseret ICT4D-modul, et forskningsmetodikkursus og et specialekursus. ComDev opfordrer studerende til at udføre empirisk feltarbejde, reflektere over deres praksis og udforske alternative formater til at supplere deres MA-gradsprojekter.
Kort sagt fremmer ComDev teamwork og letter udvekslingen af viden og forskellige perspektiver blandt studerende.
Det er også muligt at tilføje endnu et års fuldtidsstudier til kernen, to-årig, deltidsuddannelse ved at lave kurser om kommunikationsplanlægning, et valgfrit praktikophold og et udvidet specialeproduktionsprojekt.
Organisation
Kommunikation for Udvikling er en halvtidsuddannelse. Studieformen er en kombination af live seminarer og webbaseret kommunikation. Seminarerne, som varer to til tre dage, er obligatoriske og består af forelæsninger, diskussioner og workshops. For oversøiske studerende, der ikke kan deltage fysisk, er det muligt at følge seminarerne online. Ind imellem seminarerne udfører de studerende opgaver individuelt og i grupper.
I denne uddannelse, hvor studieformen tilstræber at være befordrende for kursets indhold, ligger progressionen i den gruppedynamiske proces såvel som i selve kursusarbejdet. Fagets tværfaglige karakter betyder, at det samme indhold skal give dybdegående viden til elever med forskellig baggrund. En stor fordel ved denne pædagogiske tilgang er, at den samler forskellige erfaringer.
Et fokus på gruppediversitet giver eleverne mulighed for at uddybe deres kendskab til deres hovedfag samt få et tilstrækkeligt overblik over faget baseret på andre studerendes faglige baggrunde og praktiske erfaringer. Dette vil sætte dem i stand til at arbejde på både tværfaglige og transkulturelle måder, uanset deres fremtidige erhverv.
Spørgsmål som køn, etnicitet og migration mætter hele programmet, men fremhæves særligt i kurserne Medier, Globalisering og Udvikling og Kommunikation, Medie- og Kulturanalyse. Med hensyn til miljøperspektiver lægger programmet vægt på lokale initiativer og deltagelse på græsrodsniveau, der sigter mod at opnå bæredygtig udvikling.
Der er en klar udvikling i løbet af programmet inden for området kommunikation til udvikling. På det første år får de studerende et samlet overblik over globaliseringen og en systematisk opgørelse over hele feltet. På andet år følger eleverne specialiserede kurser, inden de gennemfører et selvstændigt projekt, der koncentrerer sig om et af feltets delområder.
Indhold
Efterår 2024 - Semester 1
- Medier, globalisering og udvikling (KK620C), 15 point, obligatorisk
Forår 2025 - Semester 2
- Kommunikation, kultur og medieanalyse (KK621C), 15 point, obligatorisk
Efterår 2025 - Semester 3
- Mediestrategier og -metoder (KK629A), 15 point, obligatorisk
Forår 2026 - Semester 4
- Kommunikation for udvikling: Uddannelsesprojekt (KK624D), 15 point, obligatorisk
Programresultat
Viden og forståelse
For at opnå en kandidatgrad i Kommunikation for Udvikling skal den studerende demonstrere
- En forståelse af de sociale og kulturelle konsekvenser af globaliseringsprocesser gennem en dybdegående undersøgelse af specifikke casestudier af kommunikation til udvikling/social forandring i deres lokale, regionale og globale kontekster
- Indgående kendskab til en række forskellige metoder -- fra analyse af tekster til etnografi og aktionsforskning -- involvering i analyser af kommunikation, læreprocesser/pædagogik og kulturelle forhold. Disse metoder omfatter emner som postkoloniale perspektiver på teori og identitetsdannelse
- Kendskab til vigtige dele af teori i kommunikation og kulturstudier (såsom deltagende kommunikation, semiotik og diskursanalyse) og deres integration med og praktisk anvendelse i kommunikation til udviklingsprocesser
- En forståelse af internationalt udviklingssamarbejde og dets nøgleaktører inden for multilaterale, bilaterale og unilaterale indsatsområder, samt evnen til at analysere aktuelle tendenser i udvikling, deres formidling (indlejret i en række strategiske diskurser og kommunikation) og praktisk anvendelse
- En forståelse af flere af følgende generiske temaer: regeringsførelse, medborgerskab og den offentlige sfære; medier og konflikt/fredskommunikation; identitetspolitik og sociale bevægelser; sundhed, miljø og bæredygtig udvikling; og kunst, kulturarv og sociale forandringer
Kompetencer og færdigheder
For at opnå en kandidatgrad i Kommunikation for Udvikling skal den studerende demonstrere:
- Evnen til at integrere viden og til at analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener og situationer inden for kommunikation til udvikling, selv med begrænset adgang til information
- Evnen til selvstændigt at analysere medier og kulturelle artefakter og artikulere mediernes og kulturens betydning - herunder ny informations- og kommunikationsteknologi - for global udvikling og sociale forandringer
- Evnen til at vurdere kommunikative programmer ud fra et globalt og lokalt udviklingsperspektiv og at kunne omsætte denne analyse til praksis, når man står over for vanskelige forhold med få ressourcer
- Evne til selvstændigt at identificere og formulere forskningsspørgsmål, planlægge og ved hjælp af tilstrækkelige metoder udføre kvalificerede opgaver inden for givne tidsrammer
- Evnen til både videnskabeligt at analysere og praktisk implementere data og erfaringer, som er indsamlet af den studerende
- Evnen til at bruge avanceret kritisk kildeanalyse ved indsamling af data, især online
- Evnen til, både i mundtlig og skriftlig form, klart at præsentere og diskutere deres konklusioner, samt den viden og argumentation, der ligger til grund for disse konklusioner i dialog med forskellige grupper
- De færdigheder, der kræves for at deltage i forsknings- eller udviklingsarbejde, eller for at arbejde i andre kvalificerede erhverv inden for kommunikation til udvikling
Evaluering og tilgang
For at opnå en kandidatgrad i Kommunikation for Udvikling skal den studerende demonstrere:
- Evne til at foretage vurderinger inden for området Kommunikation for Udvikling under hensyntagen til relevante videnskabelige, samfundsmæssige og etiske aspekter og til at udvise bevidsthed om etiske aspekter af forsknings- og udviklingsarbejde
- Indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og menneskers ansvar for dens brug
- Evne til kritisk at reflektere over de forskellige dele af kommunikationsprocessen og hans/hendes rolle som formidler eller formidler
- Kapacitet til grænseoverskridende samarbejde og interkulturel dialog og dermed kritisk selvrefleksion af hans/hendes baggrund og magtposition, herunder refleksion over etiske spørgsmål omkring hans/hendes arbejde
- Evne til at identificere sit eget behov for yderligere viden og tage ansvar for sin læring