
Kursus in
Strategisk innovation ESADE

Introduktion
Strategisk innovation: Bliv Chief Innovation Officer.
Hver dag mere får innovation strategisk vægt i organisationer og ledende virksomheder betyder at styre miljøer med konstante ændringer i teknologier og markeder. Formuleringen eller implementeringen af en forretningsstrategi kan ikke forstås uden innovationsvariablen, som er professionaliseret og konsolideret i figuren som direktør for innovation eller Chief Innovation Officer (CIO).
Hvorfor dette program?
Gennem dette program vil du uddybe din forståelse af innovationsfænomenet og dets operationelle ledelse. Derudover lærer du at træffe strategiske beslutninger om innovation, dens typologier, opdagelsesprocesser, udvælgelse og udvikling af nye muligheder samt om håndtering af forstyrrelser, eksponentielle vækstteknologier og ledelse af innovationsteams.
Du vil også adressere forbindelsen mellem innovation og processerne inden for digital transformation, åben innovation og virksomhedernes iværksætteri. Takket være alt dette vil du være i stand til at designe, styre på en praktisk måde og give din organisation en strategisk innovationsproces, der giver dig mulighed for at udnytte mulighederne i miljøet tidligt og forudse markedets behov.
Takket være denne uddannelse vil du være i stand til at designe systematiske innovationsprocesser, identificere muligheder, styre projektstrømmen, tildele ressourcer og skabe en afbalanceret portefølje for at skabe maksimal værdi for virksomheden.
Figuren som direktør for innovation eller Chief Innovation Officer (CIO) er en ekspanderende rolle, der integrerer og koordinerer funktionerne inden for innovation, digitalisering, teknologi og forretningsudvikling under et unikt strategisk perspektiv.
2,3 billioner Den anslåede globale investering for 2023 i digital transformation af virksomheder vil nå 2,3 billioner dollars | Fire. Fem% 45% af virksomhederne anser innovation for at være en prioriteret strategi at investere i | + 18K mio Udgifterne til innovative aktiviteter i spanske virksomheder lå på 18.689 millioner euro i 2018 |
Accepter denne udfordring, og oplev en unik oplevelse med professionelle på topniveau!
Ideelle studerende
Det er rettet mod:
- administrerende direktører
Mennesker fra funktionelle områder af virksomheden, som forstår, at innovation er en konkurrencefordel af afgørende betydning i en kontekst med permanent forandring, og som også ønsker at integrere det i deres virksomhedsstrategi. - Chief Innovation Officers (CIO'er) eller innovationsdirektører
Fagfolk, der skal forstå den integrerede styring af den innovative proces, designe interne motorer til løbende at forbedre virksomhedens kerne og samtidig skabe muligheder, der garanterer virksomhedens overlevelse og succes på mellemlang sigt. - Direktører for områder, der støder op til innovation (marketing, R&D, teknologi, digitalisering, forretningsudvikling)
Mennesker, der ønsker at opnå et holistisk syn på den innovative proces og bevæge sig mod mere tværgående eller generalistiske positioner i organisationen. - Iværksættere
Profiler, der udvikler deres forretningsidé og ønsker at lære at systematisk styre den innovative proces, fra søgning og udvælgelse af muligheder til deres udnyttelse, hvilket genererer den maksimale værdi for deres virksomhed.
Indlæggelser
Læreplan
Metodik
En ny måde at lære på
Dette innovative og erfaringsbaserede læringsøkosystem garanterer deltagerne øjeblikkelig tilbagevenden og genereringen af en stor indvirkning på udviklingen af færdigheder og faglig vækst. Til dette formål kombineres førsteklasses teoretisk og pædagogisk viden med:
- Avanceret indhold, forbundet til i dag
- Kritisk og anderledes tænkning
- Personlig og effektfuld træning
- Synkrone sessioner
- Lærer + mentor
- Videocases og videoaktiviteter
- International anerkendelse
Curriculum
Uddannelsen er opbygget i 7 undervisningsenheder. Learning by doing-metoden, der kombinerer teori og praksis, vil blive fulgt. Alle de anvendte værktøjer og læringsteknikker er fokuseret på det virkelige professionelle liv.
- Enhed 1: Strategi og innovation
- Strategisk tilpasning af innovation. Forholdet til virksomhedens strategi.
- Risiko-afkast-matrix og dens forhold til innovation. Inkrementel og disruptiv innovation.
- Innovative økosystemer som løftestænger for innovativ strategi.
- Enhed 2: Innovationstyper og -processer
- Innovation inden for produkt, proces, forbrugeroplevelse, markedsføring, nye forretningsmodeller og teknologisk innovation.
- Diagnose af innovation og forbedringsplaner for innovative evner.
- "Funnel" (tragt) af innovations- og kontrolindikatorer.
- Enhed 3: Teknologi og markedsstrategier
- Teknologi som en kilde til konkurrencefordele.
- Bølger af konkurrencefordel.
- Vedtagelse af innovationer: Rogers-kurver og ekstreme brugere.
- Enhed 4: Disruptiv innovation
- Teknologiudforskning: Gartner Cycle.
- Dynamik af disruptiv innovation.
- S-kurver og angreb fra lavere positioner.
- Enhed 5: Eksponentielle teknologier
- Moores lov og lov om nul marginalomkostninger.
- Eksponentielle teknologier og ændringer i forretningsmodeller.
- Implikationer af digital kapitalisme.
- Enhed 6: Innovativ organisation
- Organisatoriske sammenhænge for innovation.
- Udnyttelses-/udforskningsdilemmaet.
- Innovativ ledelse og højtydende teams inden for innovation.
- Enhed 7: Åben innovation og innovationsøkosystemer
- Åben innovation: skabelse af virksomheders økosystemer.
- Corporate Entrepreneurship og Corporate Venturing: transformerer organisationen til en professionel venturekapitalist. Inkubatorer og virksomhedsacceleratorer.
- Territoriale innovationssystemer.
Programresultat
Takket være dette program får du:
- Bliv en førende leder af innovative processer med en dyb forståelse af den strategiske følelse af innovation og dens forbindelse til virksomhedens strategi
- Kend de forskellige perspektiver eller dimensioner, som innovation vil blive grebet ind fra:
- Den strategiske dimension af innovation
Hvad er dens konceptuelle sammenhæng med virksomheds- og konkurrencestrategi, hvilke forskelle er der med simpel kontinuerlig forbedring, og hvordan løses kontinuitetsinnovation/disruptiv innovationsdilemmaet. - Den systemiske dimension af innovation
Hvilke typer innovation findes der (produkt, proces, marketing, forbrugeroplevelse, nye forretningsmodeller og teknologisk innovation), hvordan man opdager ideer og hvordan man omsætter dem til muligheder, hvordan man styrer den innovative proces (projektpipeline) og hvordan man skaber balanceret porteføljer. - Den organisatoriske dimension af innovation
Hvilke typer lederskab kræver det, hvilke strukturer og organisationer udvikler innovative kapaciteter og hvordan man kan styre hurtige innovationsteams, autentiske udforskende "specialkræfter" orienteret til handling, initiativ og konstant læring. - Den teknologiske dimension af innovation
Hvad er eksponentielle teknologier, hvorfor teknologi har en disruptiv karakter, hvilken dynamik teknologisk innovation følger, hvordan teknologier absorberes, og hvilket forhold har innovation til digital transformation, åbne netværk (åben innovation), innovative økosystemer og virksomheders venture-processer.
- Den strategiske dimension af innovation