Online Master i Kommunikationsstyring og Sportsjournalistik

Generelt

Læs mere om dette studie på uddannelsens hjemmeside

Program beskrivelse

Master's Name Online Master i Kommunikationsstyring og Sportsjournalistik
Kursusstart Oktober 2020
Varighed 12 måneder
Sprog spansk

Præsentation af Master

Online-Master i kommunikationsstyring og sportsjournalistik er et ti-måneders program, der sigter mod at udvikle lederegenskaber inden for kommunikation inden for det specifikke felt inden for sportsbranchen .

Programmet lægger særlig vægt på det paradigmeskifte, som kommunikationen oplever, som transformerer den eksisterende logik indtil videre, og som giver kommunikationsmedarbejderen en meget fremtrædende rolle.

Programmet er beregnet til mennesker, der ønsker at dedikere sig til erhvervskommunikationsområdet, i virksomheder, enheder eller i medierne relateret til sportsområdet .

Mesteren baserer sit indhold på en meget bred og opdateret vision af den rolle, som kommunikation spiller i dag i sportsbranchen. Derfor udvikler den studerende kompetencer, der spænder fra den kommunikative strategi, den nye logik, der er nødvendig for at forstå det aktuelle kommunikationsparadigme, forståelsen af digitale kanaler, udviklingen og udnyttelsen af indhold samt det juridiske, økonomiske og økonomiske miljø .

Den studerende kontekstualiserer gennem de forskellige emner, hvad der er den grundlæggende rolle som kommunikationsfagfolk i sports- og underholdningsindustrien og vil forstå, hvordan kommunikationsområdet er et uundværligt supplement både forretningsmæssigt og kommercielt.

At forstå kommunikation fra et virksomhedsmæssigt perspektiv er et af de vigtigste elementer, som programmet forfølger, men uden at miste forståelsen af den nye sportsjournalistik af syne. Nye målgrupper og kanaler tvinger konstant medier og journalister til at udvikle sig. Fremkomsten af begreber som "direkte til forbrugeren" eller påvirkere er kun et eksempel på dette.

Den komplekse og skiftende sportsindustri har brug for fagfolk, der forstår godt, hvad det nye paradigme er, når det kommer til at kommunikere og tilbyde indhold til et publikum, der i stigende grad er fragmenteret, flygtig og vanskeligt at påvirke.

målsætninger

Hovedformålene med dette program er:

  • Få en viden om det nye kommunikationsparadigme, og hvad der vil være den relevante rolle som kommunikationsfolk i sportsbranchen.
  • Ved, hvad virksomheder, enheder og atleter kræver på kommunikations- og indholdsstrateginiveau.
  • Forstå det professionelle og økonomiske felt af virksomheder, klubber, enheder og atleter. Fra hvordan branchen er struktureret til hvordan den finansieres.
  • Forstå sportsjournalistens nye rolle: Hvordan han har opdateret sin rolle, og hvilke fremtidige tendenser dette erhverv vil lide.
  • Kend strategierne i sociale netværk af enheder og atleter: Fra bevidsthed til engagement og monetisering.
  • Forståelse af det skiftende marked for audiovisuelle rettigheder: Fra tv til OTT.
  • Udvikle kritisk tænkning af den studerende ved at tilvejebringe konceptuelle værktøjer, der giver dem mulighed for at styrke sig selv og blive professionelle med analytisk vision.

Anbefalet profil

Denne kandidatgrad er rettet mod universitetsuddannede fra Europa og spansktalende lande, der har følgende profil:

  • Kandidater eller kandidater inden for: journalistik, audiovisuel kommunikation, marketing, public relations.
  • I de tilfælde, hvor den studerende akkrediterer højere studier inden en proces med akkreditering af universitetsgraden, vil det akademiske udvalg evaluere kandidatens CV og portefølje såvel som studieplanen, som skal opretholde en rimelig ækvivalens med de aktuelle bachelorstudier. det samme område.

Curriculum

Obligatoriske emner ECTS
Nuværende sportsindustri miljø
Sportsmarketing: Fra mærket til sponsorering
Virksomhedskommunikation og sport
Kommunikationsstyring i sportsenheder og for atleter
Digitale strategier i sportsegenskaber: Generering af samfund
Digitale strategier inden for sportsegenskaber: Fra engagement til monetisering
Sportsjournalens nye rolle
Juridiske og økonomiske miljø i sportsbranchen
Audiovisuelle rettigheder i sport
Kommunikation og indhold i e-Sports
Afsluttende masterprojekt
5
5
5
5
5
5
5
5
5
5
10
Total 60
1. Introduktion til sportsbranchen

Forstå, hvordan det nuværende sportsmarked fungerer på globalt plan. Hvem er de vigtigste spillere? Hvilke mål har de? Hvordan er dine indtægtskilder? Markedsregulering og aktuelle tendenser for store globale sportsejendomme.

2. Sportsmarketing: Fra mærket til sponsorering

Vi vil analysere, hvordan sportsejendomme kan blive mærker af høj værdi med millioner af følgere. Hvordan bygger man mærket og hvordan man differentierer sig selv? Og derfra, hvordan aktiverer jeg mit brand for at tiltrække sponsorer?

3. Virksomhedskommunikation og sport

Dircom-figuren bliver stadig vigtigere i sportsstrukturer. Hvad er dircomens rolle? . Styring af kommunikation til interessenter (medier - offentligheden - institutioner), krisestyring, Dircom færdigheder.

4. Styring af kommunikation i sportsegenskaber og for atleter

Værktøjer til effektivt at styre og resultatorienteret kommunikation i sportsorganisationer eller sportsbegivenheder. Vi vil se, hvordan store ejendomme og begivenheder fungerer kontra små, hvordan man udvikler en kommunikations- og indholdsplan, hvordan man tjener journalister eller tiltrækker deres opmærksomhed blandt andre. Fremkomsten af nye kanaler gør kommunikationsstyring for atleter stadig vigtigere. Men det er ikke det samme at arbejde for en enhed eller en klub som for en person. Vi vil se placeringen af atleter og kommunikationsplaner, hvordan man administrerer sociale netværk for atleter og de nye direkte-til-forbruger platforme for atleter.

5. Digitale strategier i sportsegenskaber: Generering af samfund

Udnyt de sociale netværk til at generere publikum, tilhængere og fans. 1. Figuren af lederen af indhold og digital strategi . Taster og værktøjer. Historiefortælling / Storydoing. Oprettelse af historien. Digitale formater: Skriveworkshop / fotoredigering / videoredigering / live streams. Online betalt mediestrategi / Sportspåvirkere. Målepaneler.

6. Digitale strategier inden for sportsegenskaber: Fra engagement til monetisering

Hvordan genererer man fan-monetiseringsstrategier? Sociale mediemiljøer eller skabe dine egne miljøer? Hvad og hvad er vores samfund villig til at betale for?

7. Sportsjournalistens nye rolle

Dette emne introducerer den studerende til at kende de kommercielle politikker til at generere forretning i sportshaller. Fra et motionscenter, tennisklub til et stadion eller arenaer.

8. Juridiske og økonomiske miljø i sportsbranchen

I en så kompliceret og skiftende branche er det vigtigt at forstå det lovgivningsmæssige juridiske miljø på både nationalt og overnational niveau. At forstå de sportslige enheder og atletes økonomiske særegenheder godt vil hjælpe os med at forstå markedets logik.

9. Audiovisuelle rettigheder i sport

Hvad er audiovisuelle rettigheder, til hvem tilhører de, og hvorfor er de strategiske. Salg af audiovisuelle rettigheder. Analyse af rettighedsejere: Penge mod eksponering. Broadcasters: Fra TV til OTT. Det nye publikum.

10. Kommunikation og indhold i e-Sports

E-Sports er indgået med stor kraft og erhvervet driftslogik, der ligner sportsbranchen. Genereringen af publikum og deres ledelse får en grundlæggende betydning for e-sportsegenskaber, når det kommer til generering af økonomiske ressourcer.

11. Afsluttende kandidatprojekt

Vejlede uddybning af et kandidats afsluttende projekt, hvor den studerende skal syntetisere den viden, der er erhvervet i de forskellige fag, der tidligere er undervist i. Arbejdet vil bestå af skrivning af et omfattende projekt med et tidligere defineret tema. Den studerende skal demonstrere deres evne til analyse og syntese, og at de har erhvervet en arbejdsmetodologi til at udvikle projektet i hver af dets faser.

mentorordninger

  • SMS, forkendskab til profilen og målene for den studerende fra den akademiske afdeling, tildeler en mentor til hver studerende. Mentoren hjælper dig med at tage centrale beslutninger om opfølgningen af kurset såvel som i orienteringen af din professionelle karriere, der alle gennemføres gennem tre individuelle mentoringssessioner.

karrieremuligheder

  • Dircom i sportsenheder (klubber, hold, forbund, agenturer, sponsorer)
  • Kommunikationschef for professionelle atleter
  • Kommunikations- og digitalt indholdsstrateg for sportsorganisationer og atleter
  • Manager af audiovisuelle rettigheder i sportsenheder eller tv-stationer
  • Sportsmedier

lærere

Michael Tapiro
Grundlægger Sports Management School

Michael begyndte sin karriere som spiller rugby på Stade Français. År senere, valgte han at påtage sig og skabte Rugby Club Paris Neuilly. År senere grundlagde hun agenturet Au Dela Du sport, der var specialiseret i forholdet mellem sport og business management. I mellemtiden, Michael underviste markedsføring i mere end 15 år, indtil i 2010 besluttede at starte sin egen skole skaber Sports Management School (SMS), en business school med speciale i sport management, som nu er grundlægger og lærer .

Xavier Purcallà
Programleder

Bachelor i kommunikationsvidenskab (2007) og Advertising and Public Relations (2008). Direktør og kommunikationskonsulent for større mærker med stor erfaring inden for sportsverdenen.

Han begyndte sin professionelle karriere som sportsjournalist i medier som La Razón, Radio Marca, Rac1 og Cadena SER. I 2009 blev han kommunikationsdirektør for Octagon Spain, agentur for sportsmarkedsføring og kommunikation. Der har han instrueret indtil i dag kommunikation af fremragende sportsbegivenheder af internationalt omfang (Valencia Open 500 ATP World Tour, WTA Andalucía Tennis Experience, Quebrantahuesos Cycling Tour, Andalucía Bike Race og Marathon de Málaga). Han har også udviklet og koordineret indholdsplanerne og kommunikationsstrategien, der er relateret til sport og underholdning, for mærker som Endesa, Telefónica, Rakuten, Adeslas, Polar, Compeed eller Firestone, blandt andre. Han fungerer i øjeblikket som direktør for kommunikation og koordinerer indholdet og det audiovisuelle produktionshold fra Octagon i Spanien. Det har en 100% digital vision og tilpasset nye teknologier.

Iñaki Uribarri
Sports Management School lærer

Kommunikationsdirektør for Beach Soccer Worldwide Degree in English Philology (2004) og journalistik (2007) og International Master in Corporate Communication Management (2017). Direktør for kommunikation med mere end ti års erfaring inden for sport på højeste niveau. Efter at have taget sine første skridt i journalistikens verden i Diario As, sluttede han sig til kommunikationsafdelingen i RCD Espanyol som assistent for presseansvarlig. I 2010 blev han kommunikationsdirektør for Beach Soccer Worldwide, den enhed, der administrerer professionel beach fodbold på verdensplan, en position han i øjeblikket har. Ud over at styre kommunikationsstrategien og medieoperationer i fem FIFA verdensmestre og hundreder af internationale begivenheder, har han arbejdet sammen med snesevis af nationale forbund og enheder som FC Barcelona eller UNAOC eller mærker som Puma, adidas eller Power Horse, blandt andre. .

Xavier Riera
Professor Sports Management School

Journalist. Uddannet i kommunikationsvidenskab (2003) har hans professionelle karriere altid været knyttet til tv og sport. Han har fulgt FC Barcelona-nyhederne i 10 år. Først arbejdede han som reporter i marken og interviews for Gol Televisión-kanalen og senere i 7 år som sportskorrespondent i Barcelona for tv'erne i Atresmedia Group, La Sexta og Antena 3 TV. I 2019 sluttede han sig til Liga de Videojuegos Profesional, verdens førende spansktalende firma til organisering af ligaer og e-sportsbegivenheder som en talentchef, hvor han indlemmer sin erfaring og viden i en ny og meget ung branche.

Victor Fernandez
Professor Sports Management School

Account Director Tinke Barcelona - Teamleder Tinkle Valencia Uddannet i kommunikationsvidenskab og i reklame og public relations, Master i marketing fra Barcelona School of Management og Master i SEO og SEM fra INESDI Digital School. Account Director hos Tinkle Barcelona og Team Leader & Office Mentoring i Tinke Valencia, han har udviklet sin erfaring hos Nissan Motor Ibérica, i afdeling for intern kommunikation. Tidligere erhvervede han omfattende ekspertise inden for virksomheds- og sportskommunikation. Han har arbejdet med virksomhedskommunikation til vigtige sports konkurrencer og begivenheder som NBA i Spanien, FIWC og X Games i Barcelona, blandt andre projekter. Han er også ekspert i at håndtere det digitale fodaftryk for mennesker og mærker i søgemaskiner.

Marc Menchén
Professor Sports Management School

Direktør Palco23. Journalist med lang erfaring i nationale økonomiske publikationer. Uddannet i journalistik fra Ramon Llull University begyndte han sin professionelle karriere i Expansión, hvor han forblev som redaktør med speciale i sport, distribution og flyselskaber mellem 2010 og 2015. I marts samme år startede han sit eget projekt med lanceringen af Palco23, den førende avis af økonomisk information om sportsbranchen.

Francesc Cruces
Akademisk leder af Sports Management School

Francesc Cruces er kandidat i kommunikationsvidenskab og en kandidatgrad i digital kommunikation og nye teknologier.

I mere end 10 år arbejdede han i det internationale marketingbureau Octagon ved at udvikle kommunikations- og indholdsfordelingsstrategier i sportsbegivenheder og arbejdede for sponsormærker som Coca-Cola, Vodafone, Movistar, Ballantine's blandt mange andre. Han administrerede også tv-rettigheder til et stort antal begivenheder på et skiftende audiovisuelt marked.

I 5 år arbejdede han for FC Barcelona i en forretningsudviklingsafdeling, der gjorde det muligt for klubben at skaffe nye økonomiske ressourcer i en periode, hvor globaliseringen af de store fodboldklubber blev realiseret. I løbet af denne periode blev FC Barcelona den anden klub med det højeste indkomstbudget på internationalt niveau.

Francesc er i øjeblikket vicepræsident for marketing på Octagon-kontoret for det spanske marked. Dens opgave er at koordinere agenturet, der skaber, implementerer og måler sponsorstrategier for mærker og for ejendomme inden for sport og musik og underholdning nationalt og internationalt.

Agenturet administrerer i øjeblikket konti som Movistar, Budweiser, Endesa, Rakuten eller Firestone, blandt andre.

Senest opdateret Aug 2020

Om skolen

Sports Management School es una escuela internacional especializada en Gestión del Deporte, ubicada en París, Lausanne y Barcelona, centrada exclusivamente en la gestión deportiva. Esto nos confiere u ... Læs mere

Sports Management School es una escuela internacional especializada en Gestión del Deporte, ubicada en París, Lausanne y Barcelona, centrada exclusivamente en la gestión deportiva. Esto nos confiere una vasta experiencia en todos los ámbitos vinculados con este mundo y, en particular, el comercio y la distribución, el marketing, la comunicación, la organización de eventos deportivos, etc. Nuestro objetivo es formar a jóvenes profesionales y directivos del deporte. Desde nuestra creación en 2010, Sports Management School cuenta ya con 300 alumnos de Grado y Posgrado y con más de 100 titulados, con un índice de integración del 90% en empresas del sector tras la obtención del diploma. Minimer