Master of Arts i udviklingsstudier

Generelt

Program beskrivelse

Det sigter mod at professionalisere dem, der allerede arbejder under udvikling, eller andre, for hvem et e-læringsprogram synes mere passende. Det tilbyder et solidt akademisk grundlag inden for udviklingsstudier.

Studerende lærer om relevante teorier, der er nødvendige for kritisk at reflektere over nuværende praksis inden for udviklingsbistand. Praktiske kompetencer fremmes gennem kurser såsom projektplanlægning, overvågning og evaluering. Akademiske kompetencer inden for forskningsmetoder og skrivefærdigheder muliggør en fortsættelse i en videnskabelig karriere.

Programmets specifikke værdi ligger i studerendes mangfoldighed og ligger i muligheden for bogstaveligt at vurdere internationale spørgsmål gennem virtuel samlæring med studerende fra hele verden.

Adgang

Krav

  • Bachelorgrad i samfundsvidenskab, humaniora eller andre relaterede områder
  • Engelsk færdighedstest (f.eks. TOEFL) eller en bachelorgrad undervist på engelsk
  • Erfaring med udviklingssamarbejde

Tidsramme

  • 6 semestre (120 point)
  • Indtagelse kun i sommersemestret
  • Kun e-læringsmoduler
  • Ansøgning fra oktober 2020 til februar 2021
  • Kurserne starter i marts 2021
  • Sprog: Engelsk

Studieafgifter

  • 1999, - EUR pr. Semester
  • Studerende, der tilmelder sig 2021, betaler kun 999 for de første to semestre

Ansøgning

Den formelle ansøgning starter i oktober 2020. Skriv til Dr. Jill Philine Blau, hvis du er interesseret.

Indhold

  • Teorier om udvikling
  • Udviklingsindustri og arv
  • Udvikling af økonomi
  • Fattigdomsanalyse og social beskyttelse
  • Folkesundhed i udviklingslande
  • Religion og udvikling
  • Fred og konfliktforskning
  • Metoder til empirisk social forskning (kvalitativ og kvantitativ)
  • Akademisk skrivning og præsentation færdigheder
  • Karriereudvikling
  • Planlægning, ledelse og evaluering af udviklingsprojekter
  • Katastrofestyring og reaktion
  • Bæredygtighed, vækst og ressourcepolitik
  • Globalisering og global styring
  • Migration og udvikling
  • Kønets intersektionalitet og udvikling
  • Arealanvendelse, jordrettigheder og udvikling
  • Overvågning og evaluering
  • Forskningsorienteret speciale

Specialisering i et koncentrationsområde er mulig.

Undervisere

Dr. Kwaku Arhin-Sam - instruktør | Friedensau Institut for Evaluering

Kwaku Arhin-Sam er en postdoktoral forsker med interesse for interventionevaluering, international migration og migrationsstyring, integration og tilhørende politik. Han leder i øjeblikket Friedensau Institute for Evaluation og ser sig selv som en bro mellem akademikere og praksis. Han har undervist, forsket og arbejdet i Ghana, Tyskland, Nigeria, Haiti, Ukraine, Albanien og Thailand.

Han har arbejdet som en politik / ekspertkonsulent for det tyske råd for udenrigsrelationer (DGAP), Mercator-dialogen om migration og asyl (MEDAM) og Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ). Siden 2012 har Kwaku arbejdet som et eksternt projekt / programevaluator for flere organisationer, herunder Adventist Development and Relief Agency (ADRA) og UNHCR, FNs flygtningeagentur. Han er alumn ved Friedensau Adventist University og har været gæsteforelæser i Friedensau siden 2013. Kwaku er en afropolitaner og medlem af African Studies Association of Africa og Africa-Europe Group for Interdisciplinary Studies (AEGIS).

Dr. Jill Philine Blau - Foredragsholder / forsker | Institut for Samfundsvidenskab

Jill Philine Blau er postdoktor i udviklingsstudier og koordinerer dette kandidatuddannelse. Hun har undervist og forsket i Tyskland, Ghana og Etiopien. Hendes forskning ser hovedsageligt på grænsefladen mellem feminisme, pastoralisme og naturlige fælles. I dette program underviser hun desuden i arv fra hjælpebranchen såvel som færdighedsbaserede kurser såsom akademisk skrivning, retorik og deltagende projektplanlægning. Før hun vendte tilbage til forskning, var hun chef for afdelingen for international politik ved Heinrich-Böll-Foundation samt i bestyrelsen for OWEN eV og det tyske kvinders sikkerhedsråd. Hun startede sin karriere inden for udvikling og arbejdede for GIZ og det føderale ministerium for økonomisk samarbejde og udvikling.

Prof. Dr. Daniel Bendix - Professor i global udvikling | Institut for Samfundsvidenskab

Daniel Bendix er professor i global udvikling. Han har tidligere undervist og forsket i Berlin, Manchester, Jena og Kassel. Hans forskning fokuserer på kolonimagt i udviklingspolitik, politik for reproduktiv sundhed og befolkning, postudvikling i Norden og tværnational aktivisme mod udvisning og jordfangst. I dette kandidatuddannelse underviser han blandt andet i udviklingsteori og folkesundhed. Han er medlem af netværket Afrique-Europe-Interact og af Glokal, en Berlin-baseret forening for postkolonial uddannelse.

Prof. Dr. rer. pol. Ulrike Schultz - professor i udviklingssociologi og økonomi Programdirektør for samfundsvidenskab MA Internationale samfundsvidenskaber (udviklingsstudier) vicedekan | Institut for Samfundsvidenskab

Ulrike Schultz er professor i udviklingssociologi og leder af det fuldtids udviklingsstudieprogram i Friedensau. Før hun kom til Friedensau, underviste hun i Berlin, Bochum og Khartoum. Hendes vigtigste forskningsfelter er migration, flygtningestudier og mobilitetsstudier og køn og tværsnit. I sit nuværende forskningsprojekt ser hun på tilhørsforhold og statsborgerskab i sammenhæng med migration i de to Sudan. Hendes regionale fokus ligger i Nordøstafrika og Østafrika. Særlig interesse for hendes akademiske liv ligger i samarbejdet med universiteter i det såkaldte Global South. Hun gennemførte workshops og sommerskoler i Sudan, Ghana, Nigeria og Myanmar. I dette kandidatuddannelse er hun ansvarlig for køn og migrationskurser, modulet for social beskyttelse og underviser i kvalitative metoder, hvilket er en anden lidenskab i hendes akademiske karriere.

Professor Dr. Thomas Spiegler - Professor i sociologi og empirisk social forskning | Institut for Samfundsvidenskab Dekan Institut for Samfundsvidenskab

Thomas Spiegler er professor i sociologi og metoder til social forskning (og dekan for School of Social Sciences) ved Friedensau Adventist University . Hans vigtigste forskningsfelt er uddannelsens sociologi med fokus på uddannelsesmæssige uligheder. I dette kandidatuddannelse underviser han i metoder til social forskning og statistik. En af hans lidenskaber er at forklare statistikker så let forståelige som muligt. Han har netop udgivet en ny lærebog om det på tysk og håber snart at arbejde på en mere global version på engelsk.

Annette Witherspoon, MA - Foredragsholder International samfundsvidenskab

Saijue Annette Witherspoon er doktorgradsforsker inden for udviklingssociologi. Hun har undervist, gennemført forskning og arbejdet i Tyskland, Liberia, Mali, Burkina Faso og Madagaskar. Hendes nuværende forskning analyserer magtforhold i landbrugets værdikæder er en del af et større tværfagligt bæredygtigt arealanvendelsesprojekt, der er vært ved universitetet i Göttingen, Tyskland. Gennem hele sin karriere har fru Witherspoon været ved skæringspunktet mellem forskning og praksis.

Hun har haft mulighed for at freelance med Adventist Development and Relief Agency (ADRA) og Mercy Corps inden for programmering, projektovervågning, evaluering og overholdelse, koordinering af beredskab og hurtig forskningsoperation under Ebola-udbruddet i 2014. Ms Witherspoon er en alumina fra Friedensau Adventist University og har siden 2014 fungeret som gæsteforelæser på kandidatuddannelsen. Hun tilbyder seminarer og workshops i kurserne i deltagende projektplanlægning og folkesundhed.

Senest opdateret Sep 2020

Keystone-stipendium

Oplev de muligheder, vores stipendium kan give dig

Om skolen

Friedensau has been a place of education since 1899. On 19 November 1899 the institute that preceded the university, the “Industry and Mission School”, commenced operations with just seven pupils in v ... Læs mere

Friedensau has been a place of education since 1899. On 19 November 1899 the institute that preceded the university, the “Industry and Mission School”, commenced operations with just seven pupils in very basic conditions. The school was housed in an old mill on the Ihle river, mentioned for the first time in 1306. Minimer