Master i voksenlæring og global forandring
Linköping University
Nøgleinformation
Campus placering
Linköping, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighed
1 År
Hastighed
Deltid
Studieafgifter
SEK 94.600 / per year
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Aug 2024
Introduktion
Regeringer over hele verden opfordrer borgerne til at træne og uddanne sig selv for at forblive konkurrencedygtige i en forbundet verden. Kritiske diskurser om globalisering kræver evnen til at lære i situationer, der spænder over store kulturelle og geografiske skel. Vores program er for dem, der ønsker at forstå voksenlæring inden for rammerne af globale forandringer inden for et unikt digitalt læringsformat, der har vundet international anerkendelse.
Online læring og speciale
Denne kandidatuddannelse styrker de studerendes evne til at arbejde i en globaliserende verden og til at udfordre de traditionelle perspektiver på globalisering. Vores program er et ligeværdigt samarbejde med University of British Columbia, Vancouver, Canada og University of Western Cape, Cape Town, Sydafrika. Alle kursusaktiviteter vil foregå inden for en digital læringsplatform, hvor du lærer sammen med studerende fra de deltagende universiteter i en global klasse, hvilket gør programmet virkelig internationalt. Kurserne indeholder emner som at lokalisere sig selv i global læring, voksenlæring: sammenhænge og perspektiver, global/lokal læring og forståelsesforskning.
Vores kandidater er i stand til at lære og undervise globalt, bruge globale forbindelsesteknologier, forstå videnbaserede samfund og deres implikationer for læring, forstå globaliseringsdiskurser, udvikle kulturelle sensibiliteter og følsomheder og udvikle et ligestillingsperspektiv for læring og omformulering af deres egen professionelle praksis. De kan også fortsætte deres akademiske karriere i yderligere projekter.
Programmet vandt 2005 Curriculum Innovation Award, der blev tildelt af Commission of Professors of Adult Education fra American Association for Adult and Continuing Education og også The e-Learning Excellence Award (2015) ved den 14. europæiske konference om e-læring, afholdt i Hertfordshire Universitet, Storbritannien.
Udvælgelsen vil være baseret på akademiske karakterer og hensigtserklæring. Ansøgeren skal indsende en hensigtserklæring skrevet på engelsk, der forklarer, hvorfor de ønsker at studere dette program (ca. 1000 ord). Brevet skal indeholde et resumé af bacheloropgaven/projektet og en beskrivelse af akademiske studier og erhvervserfaring med relevans for voksenlæring.
Indlæggelser
Læreplan
Uddannelsen omfatter otte kursusmoduler, der hver indeholder 7,5 meritpoint. Introduktionsmodulet omhandler integration af forløbet og leder op til udviklingen af en kompetenceramme, som fortsætter over de to år. Fire af modulerne fokuserer på forskellige indholdstemaer eller 'perspektiver', designet til at være anvendelige for studerende med interesse eller baggrund i enhver sammenhæng. Et modul fokuserer på forskningsmetoder og efterfølges af et forskningsprojekt på de universiteter, hvor dette er påkrævet for en kandidatgrad. Hvis dette ikke er relevant, erstattes forskningsprojektet af lokale valgfag, der er relevante for uddannelsen.
Navnet og rækkefølgen af kursusmoduler over programmet er vist nedenfor:
- Finde sig selv i Global Learning, del 1, 4,5 ECTS
- Voksenlæring: Perspektiver og sammenhænge, 7, 5 ECTS
- Arbejde og Læring, 7,5 ECTS
- Fremme af læring i praksis, 7, 5 ECTS
- Understanding Research, 7,5 ECTS
- Global/Lokal læring, 7, 5 ECTS
- Finde sig selv i Global Learning, Del II, 3 ECTS
- Forsker i voksenlæring: Projektarbejde, 15 ECTS
Indhold, præsentationsmåder, læringsmål og eksamen for hvert kursusmodul er beskrevet mere detaljeret i separate kursusoversigter.
Programresultat
Målet er at tilbyde en masteruddannelse i voksenuddannelse af høj kvalitet, som både i indhold og proces giver de studerende indsigt i globalisering og tværkulturelt samarbejde. Programmet skal også øge forståelsen af forskellige sammenhænge og give erfaring med at arbejde i forskellige studieformer.
Mål
Viden og forståelse
- at fremme forståelsen af fælles træk og forskelle på tværs af forskellige sammenhænge for voksenuddannelse
- at forstå videnbaserede samfund og konsekvenserne for læring
- at udvikle forståelse af globaliseringsdiskurserne
- at forstå den historiske kontekst for den aktuelle udvikling og at forbinde den med sin egen praksis
- at udfordre ortodokse teorier og praksis inden for voksenlæring
Færdigheder og evner
- at lære at anvende undervisnings- og læringsteknologier globalt
- at lære at lære at lære og arbejde globalt
Værdier og holdninger
- at udvikle kulturel følsomhed og sensitivitet
- at anlægge et mangesidet retfærdighedsperspektiv på alle spørgsmål vedrørende læring
- at foretage en omformulering af sin egen faglige praksis
- at skabe netværk af relationer på tværs af lande og bidrage til at etablere et globalt fællesskab af praktikere inden for voksenuddannelse
Programundervisning
Karrieremuligheder
Efter den afsluttende eksamen vil du have teoretisk viden om globaliseringen og dens virkninger på forskellige steder. Denne viden er nødvendig, når du arbejder i forskellige formelle og uformelle voksenuddannelsesorganisationer.
De kandidater, der afslutter uddannelsen, vil være i stand til at: lære og undervise globalt, bruge globale forbindelsesteknologier, forstå videnbaserede samfund og deres konsekvenser for læring, forstå globaliseringsdiskurser, udvikle kulturel følsomhed og sensitivitet og udvikle et ligestillingsperspektiv for læring og omformning af deres egen professionelle praksis.
De studerende kan også fortsætte deres akademiske karriere i yderligere projekter.