Master in Public Governance, Management and Policy (online)
Erasmus University Rotterdam - Erasmus School of Social and Behavioural Sciences
Nøgleinformation
Campus placering
Rotterdam, Holland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighed
1 År
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 15.700 / per year *
Ansøgningsfrist
15 Jun 2024
Tidligste startdato
Sep 2024
* institutional fee: non-EEA students | €12.400: institutional fee: Dutch / EEA students | €2.209: statutory fee: Dutch / EEA students
Introduktion
Er du interesseret i at lære om samfundsproblemer og styringsreaktioner i et online-fællesskab? Oplev vores nye online master Offentlig styring, ledelse og politik.
Læreplan
Dette online masterprogram vil bestå af fem væsentlige kurser. Disse fem kurser følger hinanden med en overlappende struktur. Derudover har uddannelsen et kontinuerligt akademisk og fagligt forløb. Det akademiske år afsluttes med et speciale. (Se en systematisk fremstilling af kurserne nedenfor)
- Offentlig ledelse - Offentlig ledelse kan beskrives som:
- den generelle ledelse af organisationer, der opererer i et miljø, hvor offentlige værdier spiller en vigtig rolle; og/eller
- det sæt af funktionelle forvaltningsaktiviteter (herunder, men ikke begrænset til, økonomistyring, IKT-styring, forvaltning af menneskelige ressourcer, strategisk ledelse), der kræves til levering af offentlige tjenester og dermed til løsning af sociale og forvaltningsmæssige spørgsmål.
- I Public Management-kurset diskuteres det, hvordan offentlig ledelsesteorier og -praksis har udviklet sig over tid (tænk på New Public Managements voksende popularitet i 1990'erne. og dens efterfølgende undergang siden 2000'erne) og hvordan offentlig ledelse som teori, praksis og 'fad' har taget forskellige former i forskellige nationale og sektorbestemte miljøer. På dette kursus vil du stifte bekendtskab med kerneelementerne i offentlige ledelsesteorier og praksisser (fra et funktionelt og sektorspecifikt perspektiv), og til hvordan offentlige ledelsesteorier og -praksis har udviklet sig over tid og rum.
- Offentlig politik - Kurset er rettet mod forklaringen af karakteren (formen) og effektiviteten af offentlige politikker: i hvilken grad er offentlige politikker effektive midler til samfunds- og regeringsspørgsmål, og hvordan kan vi forklare, hvordan og hvorfor offentlige politikker ændrer sig over tid, eller er bemærkelsesværdigt modstandsdygtige over for forandringer? Kurset introducerer, hvordan offentlige politikker formes af demokratiske beslutningsprocedurer og retsstatsprincippet, og at det i mange tilfælde betyder, at politikker er bemærkelsesværdigt stabile over tid, hvor politikændringer kun sker i kritiske tidspunkter. Gennem hele kurset lægges der særlig vægt på komparativ analyse af offentlige politikker, eller med andre ord spørgsmålet om, og i givet fald i hvilken grad og hvorfor offentlige politikker adskiller sig i forskellige nationale sammenhænge.
- Organisatoriske overgange - Offentlige opråb, ændringer af politiske præferencer, manglende effektivitet eller operationel effektivitet og dårlig offentlig servicekvalitet er alle relevante og velsagtens legitime grunde til at overveje at implementere ændringer i organisationer, der leverer offentlige tjenester. At skabe forandring er imidlertid ikke nogen let opgave: Det kan involvere at omdesigne strukturer, tilpasse incitamenter til organisatoriske mål og desuden sikre, at folk på tværs af organisationen omfavner forandringen og ændrer deres organisatoriske adfærd i overensstemmelse hermed. Organisationsstudier som en akademisk disciplin har givet særlig opmærksomhed til ledelsens rolle i at lave eller bryde organisatoriske forandringer. Derfor behandler dette kursus teorier om organisatorisk ledelse, herunder sammenhængen mellem organisatorisk ledelse og nationale kulturer.
- Governance - Vores verden står over for flere komplekse, usikre og værdibelastede problemer – herunder internationale konflikter, migration, tab af biodiversitet og sociale uretfærdigheder, for at nævne nogle få. Sådanne langsigtede processer med strukturelle forandringer, der adresserer vedvarende samfundsproblemer, omtales som samfundsmæssige overgange eller transformationer, karakteriseret ved en lang række aktører (herunder, men ikke begrænset til lokale og regionale myndigheder, sociale virksomheder, multinationale virksomheder og samfundsorganisationer), der søger at påvirke dem. Dette kursus fokuserer specifikt på at analysere interaktioner mellem aktører og identificere handlingsforløb for aktører, der søger aktivt at udforske, vejlede og accelerere 'ønskede' samfundsdynamikker i sammenhæng med aftagende indflydelse fra vestlige dominerede globale institutioner, fremkomsten af ikke-statslig indflydelse og anti-etablering af sociale bevægelser. Som sådan er to vejledende spørgsmål til dette kursus:
- Hvordan kan vi analysere og give mening om måder, hvorpå aktører interagerer i komplekse beslutningsprocesser, hvor flere komplekse, usikre og værdiladede problemer behandles; og
- Hvordan kan de ovennævnte beslutningsprocesser styres tilstrækkeligt?
- Videnspåvirkning og etik - I vore dage er der i stigende grad mistillid til videnskab og videnskabsmænd. Samtidig er det almindeligt anerkendt, at videnskabelig viden er nødvendig for at tackle nutidige problemer såsom klimabegrænsning, bekæmpelse af pandemiske sygdomme osv. osv. I dette kursus er balancen mellem (ren, stringent) stringent videnskabelig forskning og lydhør, ansvarlig og relevant forskning adresseret.
Akademiske og faglige færdigheder
Akademisk uddannelse handler velsagtens mere end andre former for uddannelse ikke kun om at lære af eksisterende litteratur og anvende teoretiske konstruktioner til virkelige situationer, det handler også om at skabe ny viden gennem original tænkning, dele ideer med andre og forske. Kurset 'Akademiske og professionelle færdigheder' giver deltagerne mulighed for at reflektere over deres egne kommunikationsstile og roller i (tværkulturelle) teamsammensætninger og at mestre færdigheder relateret til at dele ideer gennem akademisk og professionel skrivning, forskningsdesign, avanceret kvalitativ og kvantitativ dataindsamling og – analyseteknikker. Endelig fokuserer kurset på deltagernes læringserfaringer og stile gennem hele kandidatuddannelsen og potentialet og udsigterne for læring og udvikling ud over kandidatuddannelsen.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Muligheder efter endt uddannelse
Vi uddanner og træner offentlige administratorer, der kan identificere og analysere sociale og forvaltningsmæssige problemer, rådgive om løsninger og organisere de nødvendige processer på en professionel, uafhængig og avanceret måde.
Studerende vil udfylde en rådgivende eller ledende rolle i offentlige organisationer eller i organisationer, der er involveret i at løse samfundsmæssige og forvaltningsmæssige udfordringer. Desuden vil de studerende være i stand til at arbejde i en kontekst i hastig forandring og vil udvikle et blik for offentlige spørgsmål og nutidige politiske udviklinger. De vil fokusere på legitimiteten af regeringsførelse, offentlighedens interesse og demokrati og vil være i stand til at arbejde inden for forskellige områder og organisationer.