Master i e-handel og markedsplads - online
INESDI Business School
Nøgleinformation
Campus placering
Online
Lingvistik / Sprogvidenskab
Spanish
Studieformat
Fjernundervisning
Varighed
12 Måneder
Hastighed
Deltid
Studieafgifter
EUR 7.200
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Introduktion
At købsvanerne har ændret sig er et faktum. Siden begyndelsen af COVID-19-krisen er accelerationen af digitalisering blandt forbrugere vokset markant. Der er mange, der har vist deres afvisning af menneskemængder i fysiske rum og foretrækker at foretage deres køb online. Selv sociale grupper, der indtil for to år siden - forud for COVID 19 - så elektronisk handel fra et forsigtigt og endda modvilligt prisme - generationer som Silent eller Baby Boomers - har indledt en transformation af deres forbrugsvaner fra offline til online, og er i øjeblikket en af det mest aktive publikum, der for første gang genkender visse fordele ved elektronisk handel: umiddelbarhed, komfort eller brugervenlighed blandt andre, der får sameksistensen med den traditionelle virksomhed til at ryste i sektorer som detailhandel.
I lande som Spanien forventes antallet af e-handelsbrugere at vokse med 25 % for at nå 35 millioner brugere i 2024. I øjeblikket køber mere end 60 % af den spanske befolkning online, hvoraf 40 % gør det med deres smartphone. Meget fordelagtige data for e-handel i Spanien, som sammen med Storbritannien, USA, Tyskland, Storbritannien, Frankrig og Italien markerer de lande med de bedste resultater inden for elektronisk køb.
E-handel er blevet demokratiseret, og virksomheder og organisationer, der ikke er tilpasset det, vil have svært ved at komme videre, hvis de ikke udvikler sig med offentligheden. Inden for dette store økosystem af online shopping dukker et andet afsnit op: Markedspladsen - det store ukendte i den digitale salgsstrategi for utallige mærker, der efter fænomenet pandemien er kommet med kraft til at blive og antage, at mærkerne har - i deres salgs- og kommercielle strategi - nye kanaler at udforske for at tilfredsstille forbrugeren.
På denne måde er den nuværende e-handelsstrategi meget klar - indtrængen af brands gennem deres drift i deres egen kanal for web e-handel, samt udvælgelsen af den markedsplads og/eller e-forhandlere, hvor virksomheden ønsker at positionere sig. i afhængighed af markedet/handlingerne, den forretningsmodel, der skal følges (B2C, B2B), og dets brandimage. Derfor skal marketingteams og virksomhedsledelse gå hånd i hånd – nu, mere end nogensinde – for virksomhedens digitale salgssucces. Det er på dette tidspunkt, hvor de nuværende ledere af det fysiske salgssted (GPV) skal tilpasse sig den digitale kanals funktioner og varianter; Handelsmarkedsføringsteams fusionerer færdigheder med traditionelle marketingområder, og inden for denne cocktail af forandringer, der opleves hen imod transformationen af digital detailhandel, dukker nye figurer op i arbejdsprocesser, såsom dem, der kredser om rollen som e-handelsledere - uddannet til ikke kun at yde service afhængigt af e-handelsweb, markedsplads eller andre typer digitale salgsoperationer såsom dropshipping - men også for at specialisere sig i priskontrol, lagerstyring og logistik, blandt andre detaljerede funktioner.
titrering
Master i e-handel og markedsplads blev født fra foreningen af Inesdi og UPC.
På den ene side er Inesdi Digital Business School en erhvervsskole, der tilbyder uddannelser indrammet inden for områderne digitalisering, innovation og teknologi med særligt fokus på påvirkning af erhvervslivet. Udover den konstante opdatering af indholdet, i henhold til de nye trends i miljøet, har Inesdi et lærerteam, der skiller sig ud for sin brede og dokumenterede erfaring inden for de områder, de underviser i deres moduler.
På den anden side blev Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), baseret i Barcelona, etableret i 1971 og er siden da blevet et af de førende polytekniske universiteter i Europa. Det er en offentlig institution for forskning og videregående uddannelse inden for ingeniørvidenskab, arkitektur, videnskab og teknologi.
Derfor, når programmet er afsluttet, vil eleverne opnå:
- En egen titel fra Inesdi Digital Business School
- En egen grad akkrediteret af UPC, hvis universitetets krav er opfyldt ved afslutningen af programmet
Indlæggelser
Læreplan
Inesdi Master i e-handel og markedsplads er struktureret i 10 moduler på hver 5ECTS (125 timers samlet studerendes arbejde), plus et afsluttende masterprojekt på 10ECTS (250 timers studerendes arbejde). Hvert af modulerne varer en måned og udføres asynkront, det vil sige, at studerende gennemfører et enkelt modul om måneden.
Modul/fag | ECTS |
Brand aktivering og oprettelse af online forretning | 5 |
Teknologiske løsninger til at skabe web-e-handel | 5 |
Markedspladsstyring | 5 |
Indkøbsstyring, prissætning og indkøb af UX | 5 |
Performance Marketing: betalingsmidler og juridiske aspekter af e-handel | 5 |
Markedsføring på Marketplace: betalingsmetoder og dets økosystem | 5 |
Analyse i e-handel | 5 |
Dropshipping og katalogoptimering | 5 |
Kundeservice, logistik og forsendelsesstyring | 5 |
Loyalitet og integration af Marketing Automation | 5 |
indhold
Modul 1. Brand aktivering og oprettelse af online forretning
objektiv
Introducer eleverne til, hvad elektronisk handel er, hvordan online salgsøkosystemet er sammensat, og hvordan et brand kan udvikles i forskellige miljøer, der inkluderer online for at nå den brugercentrerede, eller også kaldet bruger i centrum. Fra onlinebutikken til indtoget på Marketplace, ved at bruge digital markedsføring som en kilde til brandbevidsthed og salgssucces.
Den studerende vil udvikle perspektivet for online-forretning fra servicens internationalisering. Du vil forstå, at skabelsen og styringen af e-handel ikke længere opfattes ud fra en national og/eller regional tilgang, når det sker offline – og hvordan salgsstedet har ændret sig online – udover at vide, hvad der er nødvendigt for brandaktivering. For at gøre dette vil den studerende dykke ned i at skabe et brand fra bunden: hvordan brandbilledet af en ny e-handel skal tilpasses et internationalt publikum; webbrugbarhed gennem webdesign; mulige betalingsmetoder, og at kende kombinationerne mellem at udvikle en forretningsmodel med fokus på web-e-handel versus at komme ind på Marketplace – og hvordan dette er knyttet til den digitale marketingplan med fokus på salg.
indhold
- Introduktion til det digitale miljø og elektronisk handel
- Elektronisk handel som en mulighed for internationalisering
- Digitalisering af salgsstedet
- Forretningsmodeller i elektronisk handel: E-handel og markedsplads
- Betalingsmetoder og juridiske aspekter i elektronisk handel
- Branding: hvordan aktiveres brandet online (logo, grafisk identifikation og grafisk sprog)
- Salgskonverteringstragte (brugerrejse og salgsmarketingplanen)
Modul 2. Teknologiske løsninger til at skabe web E-handel
objektiv
På dette modul lærer den studerende at skabe sin egen web-e-handel fra bunden; For at gøre dette vil Shopify e-handelsplatformen blive taget som reference, som vil give den studerende - fra en praktisk tilgang - mulighed for sammen med læreren at lære, hvordan man opretter forskellige moduler på deres hjemmeside, samt styring og kontraktindgåelse af grundlæggende programmer til automatisering af processer og datahåndtering, såsom - servere, cms, erp og crm. Eleven vil let forstå alle de teknologiske dele, som en e-handel skal have – i sin design og skabelse; udover at lære at administrere aktivering og styring af ordrer på daglig basis, blandt andre e-butiksopdateringer.
Fra en praktisk tilgang, og med forskellige "sager" som reference - vil den studerende blive introduceret til økosystemet i andre e-handelsplatforme: Woocommerce og Prestashop.
indhold
- Teknologi i elektronisk handel (server, cms, erp, crm)
- Typer af CMS og moduler
- Oprettelse af en online butik via Shopify-platformen (gratis version)
- Andre bemærkelsesværdige e-handelsplatforme (Woocommerce og Prestashop)
- UX/UI-design og CRO (hvordan man opretter en web-e-handel designet med kunden i tankerne)
- mCommerce: Mobilapp til e-handel
- Planlægning, ledelse og daglig proces af web e-handel
Modul 3. Marketplace Management
objektiv
Når først eleven er lokaliseret – til oprettelse af en e-handel – er det ikke kun muligt at oprette hjemmesiden; Eleven lærer at sælge på Marketplace. Hvilke typologier eksisterer, hvordan hver af dem fungerer (den mest bemærkelsesværdige i øjeblikket) i henhold til regionen, den forretningsmodel, der skal følges (B2B, B2C), samt de forskellige muligheder i henhold til e-handelsbranchen.
Dette modul vil også studere de teknologiske platforme, der giver dig mulighed for at automatisere upload af store produktkataloger, pris- og tilbudsstyring, automatisering af produktlister på forskellige markedspladser og på mærkets hjemmeside, udover den praktiske oprettelse af en konto. på Amazon , så den studerende forstår at dykke ned i Marketplace-verdenen inden for deres online salgs-kommercielle strategi, udover hvordan man laver et optimeret produktark. Det skal bemærkes, at eleven vil lære stiltiende - ikke kun Amazon-kanalen - men Ebay og AliExpress som de største eksponenter for økosystemet, med praktiske og virkelige eksempler.
indhold
- Markedspladstyper (on demand, SAAS, Administreret, fællesskabsdrevet, decentraliseret)
- Markedsplads efter sektorer, differentiering og arbejdsmetode
- Gratis kontooprettelse via Amazon
- Retail Ready-produktbladet – på Amazon, Ebay og AliExpress
- SEO-optimering og nøglerne til algoritmen – på Amazon, Ebay og AliExpress
- E-butikken på Marketplace – på Amazon, Ebay og AliExpress
- Integrationsværktøjer og upload af kataloger i Marketplace (Lengow og Channable)
Modul 4: Indkøbsstyring, prissætning og køb af UX
objektiv
I dette modul vil den studerende lære om kommercielle operationer i online-forretningen afhængig af web-e-handel og adgang og forhandling på markedspladsen. Ligeledes vil du lære om de forskellige driftsomkostninger, der er forbundet med at skabe og vedligeholde de forskellige digitale salgskanaler, foruden at lære at beregne den endelige RRP.
Dette samme modul vil forklare i detaljer, hvordan man arbejder med brugerens brugeroplevelse gennem forskellige kampagner, og de beskeder, som brandet sender til brugeren i de forskellige kanaler, hvor dets kommunikation er placeret.
indhold
- Indkøbsledelse som konkurrencestrategi
- Sortimentskontrol i e-handel
- Prissætning og kommerciel margin i elektronisk handel
- Kampagner (årskalender)
- Sådan beregnes den endelige RRP i elektronisk handel (omkostninger, fradrag og kampagner)
- Iværksætteri og offentlig finansiering af e-handel
- Hjemmesiden og kataloget for en online butik: Kategorier, Filtre, Attributter
- Produktsiden og kassen som nøglen til salget
Modul 5. Performance Marketing: betalingsmidler og juridiske aspekter af e-handel
objektiv
Når eleven ved perfekt, hvordan man kommer ind på markedspladsen, og hvordan man opretter sin egen web-e-handel; Det er på tide at fokusere den studerende på de løftestænger, som digital markedsføring tilbyder for brandets salgssucces, gennem sin hjemmeside. For at gøre dette vil dette modul forklare områderne e-handelsmarketing i søgemaskiner, sociale netværk, RTB og Inbound Marketing. Læreren vil vise de forskellige discipliner, som hver af disse kanaler præsenterer, altid fra e-handelsperspektivet; udover at inkludere analyse-, måle- og rapporteringsværktøjer specialiseret i elektronisk handel.
indhold
- Search Engine Optimization (SEO) og Search Engine Marketing, anvendt på e-handel
- Social Media Advertising, anvendt på e-handel
- RTB & Geolocation Advertising (SSP, DSP-modeller), anvendt på e-handel og kørsel til butik
- Content marketing som en attraktion til salgskanalen (Inbound Marketing)
- Strategier til at øge salget og CRO i e-handel
- Metrics og KPI'er i e-handel
- Juridiske aspekter af e-handelsannoncering
Modul 6. Marketplace Marketing: betalingsmetoder og dets økosystem
objektiv
Marketing gør fremskridt, og inden for dets fremskridt har markedspladserne allerede deres egne reklamesystemer, til dette vil den studerende i dette modul lære, at der for deres strategi på markedspladsen er andre former for annoncering, der ligner salg: annoncering i søgemaskiner gennem Ebay Advertising, AliExpress Ads og Amazon Sponsored Ads platforme.
Derudover vil du også blive trænet i den adfærdsmæssige visning/programmatiske mulighed, som Amazon DSP har (unik i verden, som profilerer det 100 % adfærdsmål); samt at lære den studerende at arbejde med Online Trade Marketing - anvendt til online forhandlere, der tillader det (Carrefour, Auchan, ECI, blandt andre). Alt dette ud fra en praktisk tilgang. Derudover vil eleverne lære at arbejde med specialiserede analyse- og rapporteringsværktøjer inden for markedspladsområdet.
indhold
- Søgemaskinemarkedsføring i: Ebay-annoncering, AliExpress-annoncer, Amazon-sponsorerede annoncer
- Display Marketing på Amazon DSP (domænemålretning; adfærdsdata)
- Detailannoncering (El Corte Inglés, Carrefour, Primor, blandt andre udvalgte e-forhandlere)
- Fortalervirksomhed og affilierede programmer for at øge salget
Modul 7: Analyse i elektronisk handel
objektiv
I dette modul vil den studerende lære at sætte KPI'er afhængigt af de anvendte marketingkanaler, budget og internationalisering. Ud over at lære fra en praktisk tilgang, hvordan man analyserer resultater i web-e-handel og Marketplace – med som reference de forskellige programmer/værktøjer, der ses i klassen, og fås med gratis versioner.
Ligeledes lærer du at beregne ROAS i elektronisk handel, og læreren vil undervise i resultatrapporteringsværktøjer specialiseret i elektronisk handel, som vil gøre det nemmere for eleverne at se dataene.
indhold
- Analyseværktøjer og -metoder i e-handelsweb (DCM-værktøj)
- Analyseværktøjer og -metoder i Marketplace (Sizmek-værktøj)
- Webanalyse
- varmekort
- Tilskrivningsmodeller i henhold til aktiveringskanalen i e-handel
- Sådan beregner du ROAS i dine e-handelsmarkedsføringskampagner
- Analyse af rentabiliteten af reklamekampagner gennem e-handelsweb og markedsplads
- Indberetningssystem. Fortolkning af resultater i performance marketing. (Tragtværktøj)
Modul 8. Dropshipping og katalogoptimering
objektiv
Der er forskellige modaliteter til implementering af digitale forretningsmodeller; dropshipping - er et af de mest fremtrædende eksempler.
I dette modul vil den studerende lære om, hvordan man skaber og administrerer denne forretningsmodel. Og så, hvordan man arbejder med e-handelsmarkedsføring - fokuseret på at skabe butikker i søgemaskiner (via Google Shopping, Microsoft Store, Yahoo Shop); og butikker på sociale netværk (via Facebook Shop, Pinterest Shop og Instagram Shopping). På denne måde vil eleverne sammen med læreren og på en praktisk måde lære at synkronisere deres hjemmeside (ved hjælp af Shopify som reference) med sociale netværk og søgemaskiner og dermed forstærke deres e-handelsstrategi i andre markedsføringsalternativer, der er allerede brugt succes i sektoren.
indhold
- Dropshipping teknikker og modeller
- Social handel via Facebook Shop, Instagram Shopping, Pinterest Shop (oprettelse og synkronisering af kataloger)
- Commerce Search via Google Shopping, Yahoo Shop, Microsoft Store (katalogoprettelse og synkronisering)
- Livestream-handel (produktplacering)
Modul 9. Kundeservice, logistik og forsendelsesstyring
objektiv
Eleverne får forklaret, hvad den optimale mulighed er - afhængig af strategien (Ecommerce web/Marketplace), hvilke muligheder der findes for shipping management; produktopbevaring, produktlager og returnering. For at gøre dette vil det blive specificeret, hvordan det skal arbejdes, hvilke punkter der skal tages i betragtning for processens succes, og hvilke platforme der i øjeblikket fungerer bedst afhængigt af - region, internationalisering, forretningsvertikal, type produkt.
indhold
- Kundeservice: svartider, forsendelse, emballering, returnering og juridiske aspekter
- Forsyning i elektronisk handel og forholdet til leverandører
- Logistik og lagerstyring på lageret
- Håndtering af forsendelser, leveringsmetoder og eftersalgsservice
- Lagerstyringsmodeller til e-handel og markedsplads
- Forsendelsesplatforme: muligheder afhængigt af internationaliseringen af servicen og industrien
Modul 10. Loyalitet og integration af Marketing Automation
objektiv
I dette modul vil den studerende lære om de forskellige typer af mulige handlinger for kundeloyalitet og fastholdelse.
Ligeledes vil du på en praktisk måde lære forskellige aktuelle værktøjer, der tillader datahåndtering til loyalitetsmarkedsføringskampagner; Du vil kende mekanismerne, så forladte webvogne ikke bliver til tabt salg; og du vil lære at arbejde med brugerloyalitetsprogrammer gennem Marketplace, som resulterer i positive kommentarer fra andre brugere, med det formål at brandet – og produktet/-erne – vinder prestige hos resten af potentielle forbrugere. .
indhold
- Loyalitet, fastholdelse og kundelevetidsværdi (LTV)
- Fremme gentagne køb gennem Marketing Automation (Selligent Tool)
- Loyalitetsprogrammer i Marketplace (Vine Program)
- E-mail marketingstrategi og databasesegmentering (CRM)
- Sådan optimerer du indkøbskurven i web-e-handel (Frizbit Tool)
TFM
Studerende skal fremlægge og forsvare et kandidatafgangsprojekt bestående af et elektronisk handelsprojekt for en domstol bestående af programdirektøren og medlemmer af fakultetet ud over den akademiske vejleder.
Arbejdet vil blive udført i grupper, som vil være sammensat af minimum 4 og max 5 elever. Hver gruppe får tildelt en tutor tilhørende fakultetet, som vil være ansvarlig for at sikre den korrekte fremdrift af projektet, vejlede fremskridt og give løbende feedback.
For at gennemføre projektet skal en række leverancer præsenteres i løbet af kurset, som vil blive sendt til vejlederen på de datoer, han har angivet, og som vil blive rettet og returneret med de bidrag, som han mener er nødvendige for den korrekte fremdrift af projektet. projekt. .
Fremlæggelse og forsvar af det afsluttende projekt for en domstol af alle elever i gruppen er en væsentlig betingelse for at opnå karakteren i dette afsnit og opnå titlen, da gennemførelsen af projektet er obligatorisk. Præsentationen vil finde sted, når kurset er afsluttet, i løbet af de næste 4 uger, og datoen vil blive fastsat i begyndelsen af kurset og vil ikke blive flyttet (undtagen på grund af force majeure).
Karrieremuligheder
Efter afslutningen af programmet vil eleverne blive udstyret med en unik karriereprofil, der vil forberede dem til stillinger som:
- Direktør for e-handel
- E-handel manager
- E-handelsassistent
- E-handelsvirksomhedsejer
- Marketplace Manager
- Marketplace Assistant
- Trade Marketing Manager Online
- GPV (point of sale manager) online
- Performance Marketing Manager
- Performance Marketing Assistant
- Specialist i elektronisk handel