MA i voksenuddannelse og global forandring
Linköping University
Nøgleinformation
Campus placering
Linköping, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighed
4 semestre
Hastighed
Deltid
Studieafgifter
SEK 94.600 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Aug 2024
* kun til studerende uden for EU, EØS og Schweiz
Introduktion
- Start: August 2021
- Studiested: Afstand
- Niveau: Anden cyklus
Regeringer over hele verden opfordrer borgerne til at træne og uddanne sig for at forblive konkurrencedygtige i en forbundet verden. Kritiske diskurser om globalisering kræver evnen til at lære i situationer, der spænder over store kulturelle og geografiske skiller. Vores program er for dem, der ønsker at forstå voksenuddannelse inden for rammerne af global forandring i et unikt format for digital læring, der har vundet international anerkendelse.
Online læring og speciale
Denne kandidatuddannelse forbedrer studerendes evne til at arbejde i en globaliserende verden og udfordre de traditionelle perspektiver på globalisering. Vores program er et lige samarbejde med universiteter i Canada og Sydafrika. Alle kursusaktiviteter udføres inden for en digital læringsplatform, hvor du lærer sammen med studerende fra partneruniversiteterne i en global klasse, hvilket gør programmet virkelig internationalt. Kurserne indeholder emner såsom at lokalisere sig i global læring, voksenuddannelse: kontekster og perspektiver, global / lokal læring og forståelse af forskning.
Vores kandidater er i stand til at lære og undervise globalt, bruge globale forbindelsesteknologier, forstå videnbaserede samfund og deres implikationer for læring, forstå globaliseringsdiskurser, udvikle kulturelle følsomheder og følsomheder og udvikle et ligestillingsperspektiv for læring og omformering af deres egen professionelle praksis. De kan også fortsætte deres akademiske karriere i yderligere projekter.
Programmet vandt 2005 Curriculum Innovation Award, der blev tildelt af Kommissionen for professorer i voksenuddannelse i den amerikanske sammenslutning for voksen- og efteruddannelse og også e-Learning Excellence Award (2015) på den 14. europæiske konference om e-learning, der blev afholdt på Hertfordshire University, UK.
Udvælgelsen vil være baseret på akademiske karakterer og en hensigtserklæring. Ansøgeren skal indsende en hensigtserklæring skrevet på engelsk og forklare, hvorfor de ønsker at studere dette program (ca. 1000 ord). Brevet skal indeholde et resumé af bacheloropgaven / projektet og en beskrivelse af akademiske studier og arbejdserfaring, der er relevant for voksnes læring.
pensum
Dette program er designet til at forbedre udøvernes evne til at arbejde i den globaliserende verden og til at udfordre de traditionelle perspektiver af globaliseringen. Det vil gøre dette ved at udvikle et kritisk perspektiv på globalisering og reflekterende og strategisk praksis. Programmets karakteristiske træk er en dialektik mellem studerendes personlige oplevelse og programmets konceptuelle ressourcer. Dette betyder, at organerne med perspektiver og teorier, herunder mange områder, herunder voksenuddannelsesområdet, som de studerende kommer i kontakt med.
Der er et voksende praksisfelt, der vedrører et globalt fænomen; praktikernes læringsdimension og den måde, lærerne handler på og konstruerer deres forskellige kontekster. Denne mangfoldige gruppe af praktikere står over for nye udfordringer, der ledsager den accelererende globalisering af økonomi, samfund og kultur. Virkningen af globalisering kunne beskrives med hensyn til økonomiske skift, med hensyn til nye former for kommunikation og netværk, brug af nye teknologier, arbejde på tværs af forskelle osv. Disse udfordringer inkluderer også krav til større effektivitet og produktivitet og kompleksiteten ved at fremme social retfærdighed og retfærdighed.
Læringskonteksterne ændrer sig som svar på globaliseringen, og praktikere på forskellige områder vil få konsekvenserne af dette. Læringsdimensionen vil blive en vigtig funktion for mange praktikere. Ustabilitet og forandring vil være karakteristisk og udgøre incitamenterne til at lede efter nye perspektiver for at klare det ukendte. De nødvendige kvalifikationer og kvaliteter er netværksfærdigheder, evnen til at arbejde med mennesker fra andre kulturer. En anden dimension er også at være i stand til at arbejde på afstand, håndtere nye kommunikationsformer og fremme virtuelle samfund.
Voksne lærer inden for et mangfoldigt praksisfelt med mange specialiteter; udvikling af menneskelige ressourcer, sundhedsuddannelse, samfundsbaseret voksenuddannelse, erhvervsuddannelse, grunduddannelse osv. Praktikere udøver også en række roller, de er lærere, administratorer, politikere, facilitatorer af organisatorisk læring og så videre. Andre praktikere, f.eks. Ledere, advokater og ingeniører, har også en læringsdimension til deres arbejde. De lærer og underviser i deres daglige praksis, ofte uformelt og tilfældigt.
Formål
Målet er at give en kandidatgrad i voksenuddannelse af høj kvalitet, som både i indhold og proces giver de studerende et indblik i globalisering og tværkulturelt samarbejde. Programmet skal også styrke forståelsen af forskellige kontekster og give oplevelsen af at arbejde i forskellige studietilstande.
Sigte
Viden og forståelse
- at tilskynde til forståelse af fællesheder og forskelle på tværs af forskellige kontekster for voksenuddannelse.
- at forstå videnbaserede samfund og implikationerne for læring.
- at udvikle en forståelse af globaliseringsdiskurserne.
- at sætte pris på den historiske sammenhæng med den nuværende udvikling og knytte disse til ens egne praksissteder.
- at udfordre ortodokser i voksenuddannelsesteori og praksis.
Færdigheder og evner
- at lære at bruge undervisning og læringsteknologier globalt.
- at lære at lære og arbejde globalt.
Værdier og holdninger
- at udvikle kulturelle følsomheder og følsomheder.
- at vedtage et mangesidet aktieperspektiv på alle læringsspørgsmål.
- at engagere sig i omformning af ens egen professionelle praksis.
- at skabe netværk af relationer på tværs af lande og hjælpe med at etablere et globalt samfund af voksne, der lærer voksne.
Karrieremuligheder
Efter den afsluttende undersøgelse har du teoretisk viden om globalisering og dens virkninger forskellige steder. Denne viden er nødvendig, når du arbejder i forskellige formelle og uformelle voksenuddannelsesorganisationer.
Kandidater i programmet vil være i stand til: at lære og undervise globalt, bruge globale forbindelsesteknologier, forstå videnbaserede samfund og deres implikationer for læring, forstå globaliseringsdiskurser, udvikle kulturelle følsomme og følsomheder og udvikle et ligestillingsperspektiv for læring og omramning deres egen professionelle praksis.
Studerende kan også fortsætte deres akademiske karriere i yderligere projekter.
Adgangskrav
Bachelorgrad, svarende til en svensk kandidateksamen, med hovedfag i uddannelse, voksenuddannelse eller et andet fag, der er relevant for området voksenuddannelse
eller
Bachelorgrad, svarende til et svensk kandidateksamen, og yderligere akademiske studier, der er relevante for voksnes læring
eller
Bacheloruddannelse, svarende til en svensk kandidateksamen og yderligere dokumenteret erhvervserfaring på mindst tre år i voksenuddannelse.
Engelsk, svarende til engelskniveauet i svensk gymnasieuddannelse (engelsk B / engelsk 6).
Indlæggelser
Læreplan
1. semester (efterår 2024)
- LIVLD2 --- At lokalisere sig selv i global læring, del I --- 4.5
- 945A02 --- Voksenlæring: Perspektiver og sammenhænge --- 7.5
- LIVLD4 --- Arbejde og læring --- 7,5*
Semester 2 (forår 2025)
- LIVLD4 --- Arbejde og læring --- 7,5*
Semester 3 (efterår 2025)
Indledende kurser
- 945A05 --- Forskningsforståelse --- 7,5*
- LIVLD6 --- Global/Lokal læring --- 7.5
4. semester (forår 2026)
Indledende kurser
- 945A05 --- Forskningsforståelse --- 7,5*
Stipendier og finansiering
Stipendier
Linköping Universitet (LiU) tilbyder et begrænset antal stipendier til fremragende internationale studerende. For nogle programmer og nationaliteter er det også muligt at søge om et stipendium gennem Det Svenske Institut. Der er også andre finansieringsmuligheder for studier i Sverige.
LiU Internationalt stipendium
LiU International Scholarship har til formål at støtte internationale kandidatstuderende med et betydeligt akademisk potentiale, som skal betale undervisningsgebyr. Undervisningsgebyret for en studerende, der modtager et internationalt stipendium fra LiU, reduceres med 25, 50 eller 75 %. Vi tilbyder et begrænset antal af disse stipendier til nye studerende.
Er jeg berettiget til at søge?
Studerende, der har søgt ind på en kandidatuddannelse ved Linköping Universitet, og som opfylder alle følgende betingelser, kan søge om et stipendium:
- du har søgt inden fristen for den første optagelsesrunde
- du har indsendt alle de krævede dokumenter inden fristens udløb
- du valgte en kandidatuddannelse på Linköping Universitet som din første prioritet (rangeret som nummer 1 ud af 4)
- du er blevet optaget på dit førstevalg i den første meddelelse om udvælgelsesresultater (normalt i begyndelsen af april)
- du skal betale undervisningsgebyr.
Stipendier til studier i Sverige
Stipendier fra Det Svenske Institut
Det statslige organ Swedish Institute (SI) tilbyder en række forskellige stipendier afhængigt af studieniveauet, det land, du kommer fra, og formålet med dine studier. Ansøgningsperioden for SI-stipendierne varierer. Læs mere om SI-stipendierne, og hvordan du ansøger på deres hjemmeside.
Andre stipendier
Mange foreninger, fonde og andre organisationer tilbyder stipendier eller rejsestipendier til studier i Sverige. Det officielle StudyinSweden.se-websted har samlet en liste over ressourcer, hvor du kan søge efter stipendier, der er åbne for studerende fra mange lande eller specifikt fra dit land.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Karrieremuligheder
Efter den afsluttende eksamen vil du have teoretisk viden om globaliseringen og dens virkninger forskellige steder. Denne viden er nødvendig, når du arbejder i forskellige formelle og uformelle voksenuddannelsesorganisationer.
Kandidater fra programmet vil være i stand til at: lære og undervise globalt, bruge globale forbindelsesteknologier, forstå videnbaserede samfund og deres konsekvenser for læring, forstå globaliseringsdiskurser, udvikle kulturelle følsomheder og følsomheder og udvikle et ligestillingsperspektiv for læring og omformulering af deres egen faglige praksis.
Studerende kan også fortsætte deres akademiske karriere i yderligere projekter.